Axfood höjer utdelningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det går så bra för Axfood att bolaget höjer utdelningen. Trots att resultatet var sämre än marknadens förväntningar.

Enligt dagens rapport uppgick bolagets nettoomsättning för det fjärde kvartalet till 11 826 miljoner kronor, att jämföra med 11 116 kronor för samma period förra året. Det är en ökning med 7,3 procent, rensat från förvärvet av Sabas lagerhantering för frukt och grönt.

Läs också: Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Rörelseresultatet sjönk något till 398 miljoner kronor (401), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,4 procent (3,6).

För helåret ökade koncernens nettoomsättning till 45 968 miljoner kronor (43 355), en ökning med 7,0 procent, rensat för lagerhanteringen.
Rörelseresultatet minskade till 1 886 miljoner kronor (1 902), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent (4,4).

Koncernchef och vd Klas Balkow kommenterar:

− Med det fjärde kvartalet stänger vi nu böckerna för ett händelserikt och försäljningsmässigt framgångsrikt 2017. Som för hela året var försäljningen stark i det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet för kvartalet är i nivå med föregående år och för 2017 i linje med vår prognos och koncernens långsiktiga 4-procentsmål. Baserat på det goda kassaflödet och Axfoods starka finansiella ställning föreslår styrelsen en utdelning om 7,00 kr per aktie, en ökning med cirka 17 procent.

För 2018 beräknas investeringarna uppgå till 900–1 000 miljoner kronor. Bolaget utökar också sina långsiktiga mål med ett tillväxtmål som innebär att Axfood ska växa mer än marknaden.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.129