Axfood höjer utdelningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det går så bra för Axfood att bolaget höjer utdelningen. Trots att resultatet var sämre än marknadens förväntningar.

Enligt dagens rapport uppgick bolagets nettoomsättning för det fjärde kvartalet till 11 826 miljoner kronor, att jämföra med 11 116 kronor för samma period förra året. Det är en ökning med 7,3 procent, rensat från förvärvet av Sabas lagerhantering för frukt och grönt.

Rörelseresultatet sjönk något till 398 miljoner kronor (401), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,4 procent (3,6).

För helåret ökade koncernens nettoomsättning till 45 968 miljoner kronor (43 355), en ökning med 7,0 procent, rensat för lagerhanteringen.
Rörelseresultatet minskade till 1 886 miljoner kronor (1 902), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent (4,4).

Läs också: Chokladstölder plågar butikerna

Koncernchef och vd Klas Balkow kommenterar:

Läs också: Axfood tar kompetens från Coop

− Med det fjärde kvartalet stänger vi nu böckerna för ett händelserikt och försäljningsmässigt framgångsrikt 2017. Som för hela året var försäljningen stark i det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet för kvartalet är i nivå med föregående år och för 2017 i linje med vår prognos och koncernens långsiktiga 4-procentsmål. Baserat på det goda kassaflödet och Axfoods starka finansiella ställning föreslår styrelsen en utdelning om 7,00 kr per aktie, en ökning med cirka 17 procent.

För 2018 beräknas investeringarna uppgå till 900–1 000 miljoner kronor. Bolaget utökar också sina långsiktiga mål med ett tillväxtmål som innebär att Axfood ska växa mer än marknaden.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Bra start för Oumph-pizzan

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Lidl storsatsar i Irland

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Renkorv inte alltid ren

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Hemköp vill förbättra sin Karma

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.235