Axfood höjer utdelningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det går så bra för Axfood att bolaget höjer utdelningen. Trots att resultatet var sämre än marknadens förväntningar.

Enligt dagens rapport uppgick bolagets nettoomsättning för det fjärde kvartalet till 11 826 miljoner kronor, att jämföra med 11 116 kronor för samma period förra året. Det är en ökning med 7,3 procent, rensat från förvärvet av Sabas lagerhantering för frukt och grönt.

Läs också: Axfood ökade 7,6 procent

Rörelseresultatet sjönk något till 398 miljoner kronor (401), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,4 procent (3,6).

För helåret ökade koncernens nettoomsättning till 45 968 miljoner kronor (43 355), en ökning med 7,0 procent, rensat för lagerhanteringen.
Rörelseresultatet minskade till 1 886 miljoner kronor (1 902), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent (4,4).

Koncernchef och vd Klas Balkow kommenterar:

− Med det fjärde kvartalet stänger vi nu böckerna för ett händelserikt och försäljningsmässigt framgångsrikt 2017. Som för hela året var försäljningen stark i det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet för kvartalet är i nivå med föregående år och för 2017 i linje med vår prognos och koncernens långsiktiga 4-procentsmål. Baserat på det goda kassaflödet och Axfoods starka finansiella ställning föreslår styrelsen en utdelning om 7,00 kr per aktie, en ökning med cirka 17 procent.

För 2018 beräknas investeringarna uppgå till 900–1 000 miljoner kronor. Bolaget utökar också sina långsiktiga mål med ett tillväxtmål som innebär att Axfood ska växa mer än marknaden.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.239