Carlsbergs resultat minskade kraftigt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Motgångar i Ryssland är främsta orsaken till vinstraset. Nu ligger fokus på att öka omsättningen, som också minskade under förra året.

Carlsbergs nettoresultat föll betydligt under förra året – från 4,5 miljarder danska kronor året innan till 1,3 miljarder under 2017. Samtidigt minskade omsättningen med 1 miljard till 61,8 miljarder danska kronor.

Framförallt påverkades resultatet av en miljardnedskrivning i värde av bolagets bryggeri Baltika Brandet i Ryssland, ett land där försäljningen av Carlsbergs öl minskade med 14 procent under året.

Totalt sett sålde Carlsberg färre öl under helåret, medan försäljningen av specialöl steg med 29 procent – framförallt visade sig Schweiz som en marknad där specialölet flödade. Samtidigt ser man också en ökad försäljning av alkoholfri öl i Västeuropa, där försäljningen ökade med 15 procent.

Enligt bryggerikoncernen kommer fokus framöver att ligga på att växa.

"Under 2018 kommer vi att öka fokuseringen på omsättningsutveckling, samtidigt som vi håller ett skarpt fokus på våra kostnader och levererar enligt våra sparmål. Vi vill öka vinsten i Västeuropa, öka tillväxten i Asien genom att sälja mer premiumöl och öka försäljningen i Östeuropa", skriver Carlsberg i bokslutet.

Redan dagen innan presentationen (tisdag) investerade man för framtiden när man köpte resterande 49 procent i det grekiska bryggeriet Olympic brewery. Man ägde sedan tidigare 51 procent av företaget efter en fusion av Carslberg-ägda Mythos och Olympic under 2014.

– Olympic brewery är ett historiskt grekiskt företag och en mycket starkt spelare på den grekiska marknaden. Det är därför ett positivt och logiskt nästa steg som stärker vår närvaro i Sydeuropa, kommenterade Carslbergs vd Cees't Hart i ett pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.201