Carlsbergs resultat minskade kraftigt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Motgångar i Ryssland är främsta orsaken till vinstraset. Nu ligger fokus på att öka omsättningen, som också minskade under förra året.

Carlsbergs nettoresultat föll betydligt under förra året – från 4,5 miljarder danska kronor året innan till 1,3 miljarder under 2017. Samtidigt minskade omsättningen med 1 miljard till 61,8 miljarder danska kronor.

Framförallt påverkades resultatet av en miljardnedskrivning i värde av bolagets bryggeri Baltika Brandet i Ryssland, ett land där försäljningen av Carlsbergs öl minskade med 14 procent under året.

Totalt sett sålde Carlsberg färre öl under helåret, medan försäljningen av specialöl steg med 29 procent – framförallt visade sig Schweiz som en marknad där specialölet flödade. Samtidigt ser man också en ökad försäljning av alkoholfri öl i Västeuropa, där försäljningen ökade med 15 procent.

Enligt bryggerikoncernen kommer fokus framöver att ligga på att växa.

"Under 2018 kommer vi att öka fokuseringen på omsättningsutveckling, samtidigt som vi håller ett skarpt fokus på våra kostnader och levererar enligt våra sparmål. Vi vill öka vinsten i Västeuropa, öka tillväxten i Asien genom att sälja mer premiumöl och öka försäljningen i Östeuropa", skriver Carlsberg i bokslutet.

Redan dagen innan presentationen (tisdag) investerade man för framtiden när man köpte resterande 49 procent i det grekiska bryggeriet Olympic brewery. Man ägde sedan tidigare 51 procent av företaget efter en fusion av Carslberg-ägda Mythos och Olympic under 2014.

– Olympic brewery är ett historiskt grekiskt företag och en mycket starkt spelare på den grekiska marknaden. Det är därför ett positivt och logiskt nästa steg som stärker vår närvaro i Sydeuropa, kommenterade Carslbergs vd Cees't Hart i ett pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nyhetsbrev

Oväntat bra för Cloetta

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.222