23948sdkhjf

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Motgångar i Ryssland är främsta orsaken till vinstraset. Nu ligger fokus på att öka omsättningen, som också minskade under förra året.

Carlsbergs nettoresultat föll betydligt under förra året – från 4,5 miljarder danska kronor året innan till 1,3 miljarder under 2017. Samtidigt minskade omsättningen med 1 miljard till 61,8 miljarder danska kronor.

Framförallt påverkades resultatet av en miljardnedskrivning i värde av bolagets bryggeri Baltika Brandet i Ryssland, ett land där försäljningen av Carlsbergs öl minskade med 14 procent under året.

Totalt sett sålde Carlsberg färre öl under helåret, medan försäljningen av specialöl steg med 29 procent – framförallt visade sig Schweiz som en marknad där specialölet flödade. Samtidigt ser man också en ökad försäljning av alkoholfri öl i Västeuropa, där försäljningen ökade med 15 procent.

Enligt bryggerikoncernen kommer fokus framöver att ligga på att växa.

"Under 2018 kommer vi att öka fokuseringen på omsättningsutveckling, samtidigt som vi håller ett skarpt fokus på våra kostnader och levererar enligt våra sparmål. Vi vill öka vinsten i Västeuropa, öka tillväxten i Asien genom att sälja mer premiumöl och öka försäljningen i Östeuropa", skriver Carlsberg i bokslutet.

Redan dagen innan presentationen (tisdag) investerade man för framtiden när man köpte resterande 49 procent i det grekiska bryggeriet Olympic brewery. Man ägde sedan tidigare 51 procent av företaget efter en fusion av Carslberg-ägda Mythos och Olympic under 2014.

– Olympic brewery är ett historiskt grekiskt företag och en mycket starkt spelare på den grekiska marknaden. Det är därför ett positivt och logiskt nästa steg som stärker vår närvaro i Sydeuropa, kommenterade Carslbergs vd Cees't Hart i ett pressmeddelande.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.171