Skandinavien utvecklas sämst för Itab

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Itab ökade både intäkter och resultat förra året men i Skandinavien är efterfrågan avvaktande på grund av förändringar i branschen.

Itab, som säljer butikskoncept i form av bland annat inredning, kassadiskar och självutcheckningssystem till detaljhandeln, visar upp minskade intäkter från det fjärde kvartalet 2017 i sin bokslutsrapport. Intäkterna uppgick till 1,64 miljarder kronor vilket kan jämföras med 1,77 miljarder under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet landade på 118 miljoner kronor, vilket är en dryg fördubbling från 53 miljoner år 2016.

För helåret 2017 uppgick intäkterna till 6,38 miljarder kronor (5,42) och rörelseresultatet blev 500 miljoner kronor (371).

Allt som allt ökade alltså intäkterna och rörelseresultatet för Itab förra året.

Läs också: Easyfill köper konkurrent

”Storbritannien, Centraleuropa och NorthEast har utvecklats bättre än föregående år medan Skandinavien har utvecklats sämre. Belysningsförsäljningen har utvecklats sämre än föregående år på grund av en avvaktande efterfrågan på vissa marknader”, skriver Ulf Rostedt, vd och koncernchef, i bokslutsrapporten.

När det gäller belysningsförsäljningen och Skandinavien menar han att det är tydligt att branschen är under förändring och att arbetet pågår hos kunderna med att utvärdera nya lösningar.

Läs också: Tekniken bromsar kassafria butiker

”Detta har varit svårt att kompensera för på kort sikt. Vi ser idag samma mönster i Skandinavien som vi såg i Storbritannien för ett par år sedan.”

Ulf Rostedt berättar vidare att efterfrågan på självutcheckningslösningar ökar och att försäljningen på sådana fördubblades under föregående år. Företaget väntar sig även en ännu större efterfrågan framöver. De ser dessutom en fortsatt avvaktande marknad framför sig i Skandinavien.

”På den brittiska marknaden blir projektbaserad försäljning allt vanligare och snabba flexibla leveransmetoder krävs. Vår organisation med lokala, flexibla enheter nära kunden, är väl rustade för denna typ av försäljning. Vi tror att detta kommer bli vanligare på fler marknader.”



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.193