Icagruppen ökade försäljning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Tog nya marknadsandelar under kvartalet.

Icagruppen redovisar en ökad omsättning på 27 845 miljoner kronor för årets fjärde kvartal. Att jämföra med 26 920 miljoner kronor för samma period föregående år. Rörelseresultatet, rensat för engångsposter, minskade något till 1 172 miljoner kronor (1 180).

Läs också: Påskrevansch för Ica

För helåret 2017 ökade omsättningen till 106 455 miljoner kronor (103 655) medan det justerade rörelseresultatet minskade 4 642 miljoner kronor (4 669).
I rörelseresultaten ingår kostnader för den planerade integrationen av den inköpta IKI-kedjan i Litauen.

– Vår butiksförsäljning i Sverige hade en väldigt bra avslutning på det tredje kvartalet och vi kan nukonstatera att denna utveckling har fortsatt genom årets avslutande kvartal. En sammanvägningav olika källor indikerar att vi utvecklats bättre än marknaden. I slutet av februari kommer definitiva siffror så då vet vi säkert, säger koncern-vd:n Per Strömberg i en bokslutskommentar.

Han lyfter också framökad emv-försäljning och en kraftigt ökning av färdiga måltidslösningar.

– Försäljningstillväxten för denna produktkategori har för helåret varit runt 6 procent och kommer fortsatt att vara i fokus 2018, säger Per Strömberg.

I samband med bokslutet avslöjar också Ica att kedjan kommer att öppna ett plocklager för e-handel, en så kallad darkstore, i Stockholm. Det ska ske senast det tredje kvartalet i år.

Styrelsen föreslår också att aktieutdelningen höjs med 50 öre till 11 kronor.

Mer om: Ica Gruppen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.175