E-handel bromsar upp utbyggnaden av köpcentrum

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Investeringsviljan i nya köpcentrum och handelsområden börjar falna. ”Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Sedan millennieskiftet har tillväxten av nya köpcentrum och handelsområden varit stark och många svenska städer har fått ett eget externt handelsområde. Den växande e-handeln tillsammans med en redan mycket utbyggd fysisk handel och ändrat köpbeteende hos kunderna verkar dock bromsa upp trenden och byggtakten håller på att mattas av.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

Enligt sammanställningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som genomförts av HUI Research tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, har antalet planerade byggprojekt minskat med nära 20 procent, motsvarande 400 000 kvadratmeter, på ett år.

2017 började med en toppnotering av volymen för planerade projekt, med 2,6 miljoner kvadratmeter men under det tredje kvartalet började etableringsviljan falna. Nu uppgår den totala projektvolymen till 2,2 miljoner kvadratmeter. Eftersom många projekt ställs in uppskattar HUI nu att endast hälften av denna yta – 1,1 miljoner kvadratmeter – kommer att bli färdiga köpcentrum och handelsområden.

– Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

– Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter, tillägger han.

Att nivån ändå är så pass stabil fram till 2020 beror främst på tillbyggnationer, berättar han för Dagens Industri.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.194