Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

Läs också: Matpriserna sjönk under april

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Lidl vill tillbaka till Norge

Arkiv

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Matpriserna sjönk under årets första månad

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.196