23948sdkhjf

Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Läs också: Matpriserna sjönk under april

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser bytet som en kränkning.

Bergendahls i storavtal

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Nyhetsbrev

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arkiv

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Kock i matkassesamarbete

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Mathems vd sågar granskningen

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Ica vill samla hela privatekonomin i app

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.755