23948sdkhjf

"Betydande potential" i Arlas nya partnerskap

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Genom ett licensavtal med Storbritanniens ledande varumärke inom ekologiska mejeriprodukter hoppas Arla kunna öka ekoandelen mjölk som säljs i landet.

Arla foods ser en stor potential för ekologisk mjölk i Storbritannien – enligt beräkningar som mejeriproducenten presenterar är bara 4 procent av all mjölk som säljs i landet ekologisk.

I kombination med statistik som visar att 25 procent av hushållen i Storbritannien brukar köpa ekoprodukter, räknar man därför med att det går att få rejäl fart på försäljningen av ekologiska mejerivaror.

Det är det som ligger till grund för Arlas senaste drag. Genom att låta dotterbolaget Arla foods limited förvärva brittiska mejeriproducenten Yeo Valley group limiteds dotterbolag, med namnet Yeo Valley dairies limited, får man också en licens för den brittiska marknaden.

Läs också: Vice ordförande tar över hos Arla

Förutsatt att köpet går igenom får Arla framöver rätt att använda Yeo Valleys varumärke för mjölk, smör, bredbart och ost. Samtidigt behåller Yeo Valley självständig kontroll för produktkategorierna yoghurt, glass, grädde och desserter.

Läs också: Från Arla till Dagrofa

Enligt Arlas Peter Giørtz-Carlsen är potentialen "betydande":

– Vår ambition är att uppmuntra kunder i Storbritannien att byta från konventionell till ekologisk mjölk, smör och ost. Vi vill driva den övergripande tillväxten för ekologiska mejeriprodukter, säger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas Europachef, i ett pressmeddelande.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Nyhetsbrev

Arkiv

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Ökade krav på prishöjningar

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Lägsta matpriserna på två år

De kan bli årets ekobutik

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.229