"Betydande potential" i Arlas nya partnerskap

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Genom ett licensavtal med Storbritanniens ledande varumärke inom ekologiska mejeriprodukter hoppas Arla kunna öka ekoandelen mjölk som säljs i landet.

Arla foods ser en stor potential för ekologisk mjölk i Storbritannien – enligt beräkningar som mejeriproducenten presenterar är bara 4 procent av all mjölk som säljs i landet ekologisk.

I kombination med statistik som visar att 25 procent av hushållen i Storbritannien brukar köpa ekoprodukter, räknar man därför med att det går att få rejäl fart på försäljningen av ekologiska mejerivaror.

Det är det som ligger till grund för Arlas senaste drag. Genom att låta dotterbolaget Arla foods limited förvärva brittiska mejeriproducenten Yeo Valley group limiteds dotterbolag, med namnet Yeo Valley dairies limited, får man också en licens för den brittiska marknaden.

Läs också: Från Arla till Dagrofa

Förutsatt att köpet går igenom får Arla framöver rätt att använda Yeo Valleys varumärke för mjölk, smör, bredbart och ost. Samtidigt behåller Yeo Valley självständig kontroll för produktkategorierna yoghurt, glass, grädde och desserter.

Läs också: Slutspurt om de klassiska ostvarumärkena

Enligt Arlas Peter Giørtz-Carlsen är potentialen "betydande":

– Vår ambition är att uppmuntra kunder i Storbritannien att byta från konventionell till ekologisk mjölk, smör och ost. Vi vill driva den övergripande tillväxten för ekologiska mejeriprodukter, säger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas Europachef, i ett pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sänd till en kollega

0.177