"Betydande potential" i Arlas nya partnerskap

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Genom ett licensavtal med Storbritanniens ledande varumärke inom ekologiska mejeriprodukter hoppas Arla kunna öka ekoandelen mjölk som säljs i landet.

Arla foods ser en stor potential för ekologisk mjölk i Storbritannien – enligt beräkningar som mejeriproducenten presenterar är bara 4 procent av all mjölk som säljs i landet ekologisk.

I kombination med statistik som visar att 25 procent av hushållen i Storbritannien brukar köpa ekoprodukter, räknar man därför med att det går att få rejäl fart på försäljningen av ekologiska mejerivaror.

Det är det som ligger till grund för Arlas senaste drag. Genom att låta dotterbolaget Arla foods limited förvärva brittiska mejeriproducenten Yeo Valley group limiteds dotterbolag, med namnet Yeo Valley dairies limited, får man också en licens för den brittiska marknaden.

Läs också: Från Arla till Dagrofa

Förutsatt att köpet går igenom får Arla framöver rätt att använda Yeo Valleys varumärke för mjölk, smör, bredbart och ost. Samtidigt behåller Yeo Valley självständig kontroll för produktkategorierna yoghurt, glass, grädde och desserter.

Läs också: Slutspurt om de klassiska ostvarumärkena

Enligt Arlas Peter Giørtz-Carlsen är potentialen "betydande":

– Vår ambition är att uppmuntra kunder i Storbritannien att byta från konventionell till ekologisk mjölk, smör och ost. Vi vill driva den övergripande tillväxten för ekologiska mejeriprodukter, säger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas Europachef, i ett pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.242