"Betydande potential" i Arlas nya partnerskap

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Genom ett licensavtal med Storbritanniens ledande varumärke inom ekologiska mejeriprodukter hoppas Arla kunna öka ekoandelen mjölk som säljs i landet.

Arla foods ser en stor potential för ekologisk mjölk i Storbritannien – enligt beräkningar som mejeriproducenten presenterar är bara 4 procent av all mjölk som säljs i landet ekologisk.

I kombination med statistik som visar att 25 procent av hushållen i Storbritannien brukar köpa ekoprodukter, räknar man därför med att det går att få rejäl fart på försäljningen av ekologiska mejerivaror.

Det är det som ligger till grund för Arlas senaste drag. Genom att låta dotterbolaget Arla foods limited förvärva brittiska mejeriproducenten Yeo Valley group limiteds dotterbolag, med namnet Yeo Valley dairies limited, får man också en licens för den brittiska marknaden.

Läs också: Arla ska spara in miljarder

Förutsatt att köpet går igenom får Arla framöver rätt att använda Yeo Valleys varumärke för mjölk, smör, bredbart och ost. Samtidigt behåller Yeo Valley självständig kontroll för produktkategorierna yoghurt, glass, grädde och desserter.

Läs också: Arla ökar starkt på flera områden

Enligt Arlas Peter Giørtz-Carlsen är potentialen "betydande":

– Vår ambition är att uppmuntra kunder i Storbritannien att byta från konventionell till ekologisk mjölk, smör och ost. Vi vill driva den övergripande tillväxten för ekologiska mejeriprodukter, säger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas Europachef, i ett pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Nyhetsbrev

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.236