23948sdkhjf

Semmelkriget vill inte ta slut

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Fettisdagen infaller i år den 13 februari men semlorna har knappast lyst med sin frånvaro. Redan i slutet av sommaren tävlade bagerierna och butikerna om att vara ”först ute” med de populära bakverken och kort efter den sista julskinkan lämnade handeln började specialsemlorna att dyka upp.

Varje år dyker allt fler varianter upp och i år har inte varit ett undantag. Den mest omtalade varianten kan nog vara nachossemlan som Fri Köpenskap skrivit om tidigare men butikerna och konditorierna har även fyllts med ölsemlor, norrlandssemlor med hjortron, marängsviss-semlor och falukorvssemlor. På Hornstull i Stockholm har även en särskild semmelläsk sett dagens ljus.

Ica Maxi Eurostop i Örebro kan dock ha tagit priset, iallafall gällande mastighet, när de i år introducerade Overloadsemlan, en vetebulle med nutella och en kladdkaka på.

  • På fettisdagen, den 13 februari i år, äter 58 procent av svenskarna minst en semla (källa GfK).
  • 94 procent av semlorna säljs under januari till mars.
  • Under fettisdagen äts mellan 5 och 6 miljoner semlor. Det går åt smör och mjölk från totalt 98 000 kossor.
  • Under fettisdagen ägnar Sveriges bagare ungefär 50 000 timmar åt att baka semlor. Motsvarande 5 500 timmars arbete krävs för att arbeta ihop till arbetsgivaravgifterna bara under fettisdagen.

    Källa: Sveriges bagare och konditorer

– Vi tyckte att det var en rolig idé och då körde vi på den, och det verkar ha gått hem. Bara sen vi lanserade den förra veckan har vi sålt cirka 600 stycken, säger Sandra Karlsson, konditor på Ica Maxi.

Några som verkligen gått in för semlorna är personalen på Ica Maxi i Haninge där de tillsammans med butikerna i Linköping, Västerås och Örebro gemensamt tävlade med varandra och sen med hjälp av en jury korade årets specialsemla; briochesemlan.

– Vi ville ha en semla som framförallt var god och inte bara galen, säger Marika Edberg, marknadschef Ica Maxi Haninge som var med och bestämde årets semla.

Förra året sålde Ica Maxi i Haninge 47 523 semlor i olika tappningar och i år lär inte bli sämre, samtidigt som varje såld semla blir till en donerad krona till Barncancerfonden.

Förutom briochesemlan har även butiken semlor med bland annat nutella och pistage och Sören Resare, försäljningschef för bageri och konditori tror inte trenden kommer att avta framöver.

– Det är väl kul att hitta på nya grejer, även om man kan tycka att det blivit lite väl hysteriskt med åren. Men jag tror alltid att folk vill dribbla till det lite och hitta på något nytt, säger han.

Varför experimenteras det så mycket med just semlor?

– Jag tror den varit lite ensam under den här perioden och sen är det ju inte så många smaker, det är en fyllning och ett bröd och det kan man variera lite hur som helst. Jag tror att det går att spåra ur hur långt som helst egentligen, bara man vågar prova, säger Sören Resare.

– Men hur det än är så är det den klassiska semlan som säljer bäst, tillägger han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185