23948sdkhjf

Semmelkriget vill inte ta slut

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Fettisdagen infaller i år den 13 februari men semlorna har knappast lyst med sin frånvaro. Redan i slutet av sommaren tävlade bagerierna och butikerna om att vara ”först ute” med de populära bakverken och kort efter den sista julskinkan lämnade handeln började specialsemlorna att dyka upp.

Varje år dyker allt fler varianter upp och i år har inte varit ett undantag. Den mest omtalade varianten kan nog vara nachossemlan som Fri Köpenskap skrivit om tidigare men butikerna och konditorierna har även fyllts med ölsemlor, norrlandssemlor med hjortron, marängsviss-semlor och falukorvssemlor. På Hornstull i Stockholm har även en särskild semmelläsk sett dagens ljus.

Ica Maxi Eurostop i Örebro kan dock ha tagit priset, iallafall gällande mastighet, när de i år introducerade Overloadsemlan, en vetebulle med nutella och en kladdkaka på.

  • På fettisdagen, den 13 februari i år, äter 58 procent av svenskarna minst en semla (källa GfK).
  • 94 procent av semlorna säljs under januari till mars.
  • Under fettisdagen äts mellan 5 och 6 miljoner semlor. Det går åt smör och mjölk från totalt 98 000 kossor.
  • Under fettisdagen ägnar Sveriges bagare ungefär 50 000 timmar åt att baka semlor. Motsvarande 5 500 timmars arbete krävs för att arbeta ihop till arbetsgivaravgifterna bara under fettisdagen.

    Källa: Sveriges bagare och konditorer

– Vi tyckte att det var en rolig idé och då körde vi på den, och det verkar ha gått hem. Bara sen vi lanserade den förra veckan har vi sålt cirka 600 stycken, säger Sandra Karlsson, konditor på Ica Maxi.

Några som verkligen gått in för semlorna är personalen på Ica Maxi i Haninge där de tillsammans med butikerna i Linköping, Västerås och Örebro gemensamt tävlade med varandra och sen med hjälp av en jury korade årets specialsemla; briochesemlan.

– Vi ville ha en semla som framförallt var god och inte bara galen, säger Marika Edberg, marknadschef Ica Maxi Haninge som var med och bestämde årets semla.

Förra året sålde Ica Maxi i Haninge 47 523 semlor i olika tappningar och i år lär inte bli sämre, samtidigt som varje såld semla blir till en donerad krona till Barncancerfonden.

Förutom briochesemlan har även butiken semlor med bland annat nutella och pistage och Sören Resare, försäljningschef för bageri och konditori tror inte trenden kommer att avta framöver.

– Det är väl kul att hitta på nya grejer, även om man kan tycka att det blivit lite väl hysteriskt med åren. Men jag tror alltid att folk vill dribbla till det lite och hitta på något nytt, säger han.

Varför experimenteras det så mycket med just semlor?

– Jag tror den varit lite ensam under den här perioden och sen är det ju inte så många smaker, det är en fyllning och ett bröd och det kan man variera lite hur som helst. Jag tror att det går att spåra ur hur långt som helst egentligen, bara man vågar prova, säger Sören Resare.

– Men hur det än är så är det den klassiska semlan som säljer bäst, tillägger han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Kinneviks storsatsning kan gynna Mathem: "Kolonials lösning påminner om Ocados"

"Över tid får vi hur vi ska samordna våra satsningar inom matdistribution online", säger Kinneviks vd Georgi Ganev.

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Ica-handlarens låt blir nytt album

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Arkiv

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149