"Påsken är julafton för smågodis"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Få butiker vågar släppa taget om lösgodiskampanjerna till påsk. Trots att de kör lönsamheten i botten. Men något har ändå hänt. På rikskampanjnivå sker inga större prisdumpningar.

Priskriget på lösviktsgodis till påsk har bromsat in, i alla fall när det gäller kedjornas rikskampanjer. Det visar statistik från Matpriskollen som Fri Köpenskap har fått ta del av. Dock finns lokala och regionala undantag. Där kan priskriget fortfarande vara hårt.

Läs också: "Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

– Lösviktsgodis är fortfarande en het lockvara till påsk, men kedjorna väljer olika kampanj- och prisstrategier från år till år. Handlare som ser att det blir spring till butiken är nog måna om att fortsätta. Men centrala kampanjer uteblev samtidigt på flera kedjor förra år. Där måste ha gjort andra prioriteringar baserat på tidigare utfall, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Magnus Strid, kategorichef på Coop, tycker att priskriget på lösviktsgodis fortfarande är stenhårt.

– Det är min bild. Det finns ingen som tjänar pengar på godis då, alla blöder. Men de senaste åren handeln börjat tänka mer med hjärnan än med hjärtat. Med hjälp av data har vi lättare att hitta rätt prisnivå, säger Magnus Strid, kategorichef på Coop.

Han ser även stigande råvarupriser som en orsak till att kedjorna drar sig för rejäla prisdumpningar.

Läs också: Coop får Guldfisk

– Det finns en trend med prispress uppåt när det gäller lösviktsgodis. Det är stormarknaderna som tidigare har klarat att pressa ner priset, men annars skulle jag säga att de flesta nog behöver ligga på 49 kronor per kilo.

Magnus Holm, handlare på Hemköp i skånska Dalby, vill gärna ge sina kunder bra lösviktspris till påsk.

– Godiskampanjerna drar kunder till oss. Men jag kan hålla med om att det är konstigt, vi säljer ju mycket godis annars också. Det är kanske vi i handeln som driver på och tror att det är avgörande? Vi bygger ju inte lönsamhet när vi kampanjar bort godiset. Men det lockar barnfamiljer – och de vill alla ha som kunder, resonerar han.

På Ica har man noterat avmattningen på lösviktskampanjer på riksnivå. Ica tror inte heller att priset är avgörande för var kunderna gör sina påskinköp.

Läs också: Så laddar sommarbutikerna för värmen

– Godis är en kategori med en hög grad av impulsköp så generellt tror vi att det har en liten påverkan för valet av butik. När det gäller påsken specifikt så kombinerar butiker ofta olika erbjudanden så det är svårt att veta hur stor betydelse just godiset har, säger Catharina De Geer, pressansvarig.

Det finns mer godis än lösviktsgodis som säljer till påsk. Självklart säljer även typiskt påskgodis, som färdigpackade påskägg, chokladägg med påskinspirerande inslagning, påskskum och liknande, bra. Även förpackat godis i mindre form, sådant som kan stoppas i påskägget, som Kinder-ägg och minikexchoklad, säljer bra.

– Det är ingen ”dark horse” som poppar upp när vi tittar på vad som trendar till påsk. Det är det förväntade. Det som sticker ut är lösgodiset. Påsken är julafton för lösgodis, säger Magnus Strid.

Av: Helena Tell

Mer om: Coop | Hemköp | Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Oväntat bra för Cloetta

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Nyhetsbrev

Svagt uppåt för Strongpoint

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.224