"Påsken är julafton för smågodis"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Få butiker vågar släppa taget om lösgodiskampanjerna till påsk. Trots att de kör lönsamheten i botten. Men något har ändå hänt. På rikskampanjnivå sker inga större prisdumpningar.

Priskriget på lösviktsgodis till påsk har bromsat in, i alla fall när det gäller kedjornas rikskampanjer. Det visar statistik från Matpriskollen som Fri Köpenskap har fått ta del av. Dock finns lokala och regionala undantag. Där kan priskriget fortfarande vara hårt.

Läs också: Ställde om snabbt

– Lösviktsgodis är fortfarande en het lockvara till påsk, men kedjorna väljer olika kampanj- och prisstrategier från år till år. Handlare som ser att det blir spring till butiken är nog måna om att fortsätta. Men centrala kampanjer uteblev samtidigt på flera kedjor förra år. Där måste ha gjort andra prioriteringar baserat på tidigare utfall, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Magnus Strid, kategorichef på Coop, tycker att priskriget på lösviktsgodis fortfarande är stenhårt.

– Det är min bild. Det finns ingen som tjänar pengar på godis då, alla blöder. Men de senaste åren handeln börjat tänka mer med hjärnan än med hjärtat. Med hjälp av data har vi lättare att hitta rätt prisnivå, säger Magnus Strid, kategorichef på Coop.

Han ser även stigande råvarupriser som en orsak till att kedjorna drar sig för rejäla prisdumpningar.

Läs också: Coop-etablering upprör i Dalarna

– Det finns en trend med prispress uppåt när det gäller lösviktsgodis. Det är stormarknaderna som tidigare har klarat att pressa ner priset, men annars skulle jag säga att de flesta nog behöver ligga på 49 kronor per kilo.

Magnus Holm, handlare på Hemköp i skånska Dalby, vill gärna ge sina kunder bra lösviktspris till påsk.

– Godiskampanjerna drar kunder till oss. Men jag kan hålla med om att det är konstigt, vi säljer ju mycket godis annars också. Det är kanske vi i handeln som driver på och tror att det är avgörande? Vi bygger ju inte lönsamhet när vi kampanjar bort godiset. Men det lockar barnfamiljer – och de vill alla ha som kunder, resonerar han.

På Ica har man noterat avmattningen på lösviktskampanjer på riksnivå. Ica tror inte heller att priset är avgörande för var kunderna gör sina påskinköp.

Läs också: Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

– Godis är en kategori med en hög grad av impulsköp så generellt tror vi att det har en liten påverkan för valet av butik. När det gäller påsken specifikt så kombinerar butiker ofta olika erbjudanden så det är svårt att veta hur stor betydelse just godiset har, säger Catharina De Geer, pressansvarig.

Det finns mer godis än lösviktsgodis som säljer till påsk. Självklart säljer även typiskt påskgodis, som färdigpackade påskägg, chokladägg med påskinspirerande inslagning, påskskum och liknande, bra. Även förpackat godis i mindre form, sådant som kan stoppas i påskägget, som Kinder-ägg och minikexchoklad, säljer bra.

– Det är ingen ”dark horse” som poppar upp när vi tittar på vad som trendar till påsk. Det är det förväntade. Det som sticker ut är lösgodiset. Påsken är julafton för lösgodis, säger Magnus Strid.

Av: Helena Tell

Mer om: Coop | Hemköp | Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.204