"Påsken är julafton för smågodis"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Få butiker vågar släppa taget om lösgodiskampanjerna till påsk. Trots att de kör lönsamheten i botten. Men något har ändå hänt. På rikskampanjnivå sker inga större prisdumpningar.

Priskriget på lösviktsgodis till påsk har bromsat in, i alla fall när det gäller kedjornas rikskampanjer. Det visar statistik från Matpriskollen som Fri Köpenskap har fått ta del av. Dock finns lokala och regionala undantag. Där kan priskriget fortfarande vara hårt.

Läs också: Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

– Lösviktsgodis är fortfarande en het lockvara till påsk, men kedjorna väljer olika kampanj- och prisstrategier från år till år. Handlare som ser att det blir spring till butiken är nog måna om att fortsätta. Men centrala kampanjer uteblev samtidigt på flera kedjor förra år. Där måste ha gjort andra prioriteringar baserat på tidigare utfall, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Magnus Strid, kategorichef på Coop, tycker att priskriget på lösviktsgodis fortfarande är stenhårt.

– Det är min bild. Det finns ingen som tjänar pengar på godis då, alla blöder. Men de senaste åren handeln börjat tänka mer med hjärnan än med hjärtat. Med hjälp av data har vi lättare att hitta rätt prisnivå, säger Magnus Strid, kategorichef på Coop.

Han ser även stigande råvarupriser som en orsak till att kedjorna drar sig för rejäla prisdumpningar.

Läs också: Butiken tvingas ha folie bakom disken

– Det finns en trend med prispress uppåt när det gäller lösviktsgodis. Det är stormarknaderna som tidigare har klarat att pressa ner priset, men annars skulle jag säga att de flesta nog behöver ligga på 49 kronor per kilo.

Magnus Holm, handlare på Hemköp i skånska Dalby, vill gärna ge sina kunder bra lösviktspris till påsk.

– Godiskampanjerna drar kunder till oss. Men jag kan hålla med om att det är konstigt, vi säljer ju mycket godis annars också. Det är kanske vi i handeln som driver på och tror att det är avgörande? Vi bygger ju inte lönsamhet när vi kampanjar bort godiset. Men det lockar barnfamiljer – och de vill alla ha som kunder, resonerar han.

På Ica har man noterat avmattningen på lösviktskampanjer på riksnivå. Ica tror inte heller att priset är avgörande för var kunderna gör sina påskinköp.

Läs också: De stod för Årets Matinspiration

– Godis är en kategori med en hög grad av impulsköp så generellt tror vi att det har en liten påverkan för valet av butik. När det gäller påsken specifikt så kombinerar butiker ofta olika erbjudanden så det är svårt att veta hur stor betydelse just godiset har, säger Catharina De Geer, pressansvarig.

Det finns mer godis än lösviktsgodis som säljer till påsk. Självklart säljer även typiskt påskgodis, som färdigpackade påskägg, chokladägg med påskinspirerande inslagning, påskskum och liknande, bra. Även förpackat godis i mindre form, sådant som kan stoppas i påskägget, som Kinder-ägg och minikexchoklad, säljer bra.

– Det är ingen ”dark horse” som poppar upp när vi tittar på vad som trendar till påsk. Det är det förväntade. Det som sticker ut är lösgodiset. Påsken är julafton för lösgodis, säger Magnus Strid.

Av: Helena Tell

Mer om: Coop | Hemköp | Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Nyhetsbrev

Arkiv

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.177