Näthandel stärker konkurrens

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

E-handel med mat stärker konkurrensen i ”mycket tätbefolkade” områden. Men i glesbygder är effekterna mindre.

Slutsatsen dras i Konkurrensverkets årsrapport om konkurrensen i olika branscher. Men verket har inte kunnat beräkna marknadskoncentration eller lönsamhet inom näthandeln med livsmedel. 

”Det verkar dock som att nischade e-handelsföretag som Linas Matkasse och Mathem.se är marknadsledande”, heter det i rapporten.

Där konstateras att marknadskoncentrationen inom svensk dagligvaruhandel är högre än i många andra europeiska länder. De tre stora aktörerna – Ica, Coop och Axfood – har en sammanlagd marknadsandel på cirka 86 procent enligt Konkurrensverket.
I rapporten skriver myndigheten att Ica och Coop har ”genom sin långa närvaro på den svenska marknaden även tillgång till attraktiva butikslägen”.

”Konkurrensverket har därför framhållit att det är viktigt att kommunerna i sitt planläggningsarbete främjar en effektiv konkurrens inom dagligvaruhandeln”, skriver myndigheten.

Läs också: Konkurrens inom dagligvaruhandeln ska granskas

Konkurrensverket ser både positiva och negativa effekter av dagligvaruhandelns egna märkesvaror (EMV). Bland annat kan det försvåra produktutveckling av leverantörernas märkesvaror (LMV).

”Samtidigt kan man inte utesluta att en ökad konkurrens mellan EMV och LMV medföra mer innovation och produktutveckling”, skriver Konkurrensverket.

Myndigheten skriver också att antalet begärda överprövningar av offentlig upphandling av livsmedel har ”minskat drastiskt” sedan 2012. Då överprövades 12 procent av upphandlingarna jämfört med 6,3 procent 2016. Jämfört med 2015 är det dock en liten uppgång.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl vill tillbaka till Norge

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.222