Bilismen bäddade för stormarknader

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Massbilismen kom att revolutionera sättet att handla.

En följd av att Sverigekartan tapetserades med stormarknader, dit kunderna tog sig enkelt med sin Volvo Amazon eller Volkswagen ”bubbla”.

Redan under sitt första år 1943 rapporterade Fri Köpenskap om biltrafikens ”ohämmade och okontrollerade utveckling”. Men det var inget mot vad som komma skulle. Wessels vid Jägersro i Malmö blev Sveriges första stormarknad och var helt anpassad för bilismen. Vid premiären 1962 fanns hela 2 500 parkeringsplatser.

Kooperationen var hack i häl; året efter öppnade Obs i Vårby, söder om Stockholm. Än i dag byggs de flesta större livsmedelsbutiker nära biltrafikens pulsådror. Men i USA härjar köpcentrumdöden med tusentals stängda butiker. ”Detaljhandelsapokalypsen”, retail apocalypse, har till och med förärats en egen sida i det elektroniska uppslagsverket Wikipedia.

Organisationen Svensk Handel varnar för köpcentrumdöd även i Sverige. 5 000-10 000 butiker kan tvingas att bomma igen till 2025. Uppemot 40 000 butiksjobb är i farozonen, enligt bedömningen.

Orsaken till utvecklingen är främst ökad konkurrens från nätbutiker. Varorna transporteras direkt till kunder i stället för att konsumenten rattar i väg till stormarknader. Tester att leverera varor med drönare har också fallit väl ut och kan ha framtiden för sig i vissa områden.

Robotleveranser och självkörande fordon är också sådant kan bidra till att revolutionera sättet att handla dagligvaror lika mycket som ”Svenssonbilar” à la Volkswagens ”bubbla” och Volvo Amazon bidrog till under förra seklet.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.18