23948sdkhjf

Unilever hotar med att lämna Facebook

| Av Gustav Sjöholm/TT | Tipsa redaktionen

Unilever hotar att dra in sina reklampengar på sociala medier om företagen inte gör tillräckligt för att stoppa hatmaterial och skydda barn.

I Sverige, där annonsörer också irriterar sig på sociala medier, välkomnas beskedet.
Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt Unilevers marknadschef Keith Weed.

Läs också: Brott tar tid från service i butik

- Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället och om vi som ett företag vill engagera oss i företag som inte åtar sig att ha en positiv inverkan, säger han till Wall Street Journal, inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.

Helt finansierade

Enligt Weed struntar kunder i om annonsörer får bra resultat på sina annonser, däremot bryr de sig när ett varumärke placeras via reklam för att finansiera terror och saker som fejknyheter och rysk inblandning i det amerikanska valet.
"Vi ser ett kritiskt skifte i hur människor litar på sociala medier och mer "traditionella" medier. I USA litar nu bara färre än en tredjedel av människorna sociala medier, medan nästan två tredjedelar litar på traditionell media", sade Weed enligt Unilever.

Företag som annonserar behöver tala öppet om de problem som finns på teknikplattformar, eftersom de i princip är helt finansierade av annonspengar.
"Innan tittare slutar titta, måste annonsörer sluta annonsera och utgivare sluta publicera", sade han enligt företaget.
Sökes: Omtyckta och trovärdiga

Ulf Hermansson Samell, marknadschef för Sveriges Annonsörer, välkomnar utspelet, och säger att förtroendet för de sociala medierna minskat hos annonsörer.

- Det här med att man kan köpa följare, att det finns mycket robottrafik. Det är inte full transparens, det måste vi ha för de här annonsbedrägerierna kan inte fortsätta, säger han till TT.

Läs också: Vintipsar-robot och bakisfri skumpa på Lidl

Men det handlar också om det tveksamma material som sprids där.

- Vi vill ju ha arenor där vi kan annonsera, då vill vi att de ska vara bra, omtyckta och trovärdiga.

Annonspengar kan flyttas

Hermansson Samell tror att Google, Facebook och Twitter lyssnar när en sådan annonsjätte som Unilever ger sig in i debatten.

- Flera av de multinationella bolagen jobbar med produkter riktade för alla, från minsta lilla nyfödda. De har varumärken som man behöver kunna lita på, och då måste de vara i miljöer man kan lita på, säger han.

Om Unilever gör allvar av sitt hot tror han att pengarna flyttar till de egna kanalerna, där man har full kontroll. Det kan exempelvis röra sig om den egna sajten, nyhetsbrev och lojalitetsprogram, även om Harmansson Samell inte utesluter att tryckta medier kan få tillbaka en del av annonskakan.

Mer om: Facebook | Unilever


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Bergendahls i storavtal

Nyhetsbrev

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Arkiv

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Mathems vd sågar granskningen

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.152