23948sdkhjf

Unilever hotar med att lämna Facebook

| Av Gustav Sjöholm/TT | Tipsa redaktionen

Unilever hotar att dra in sina reklampengar på sociala medier om företagen inte gör tillräckligt för att stoppa hatmaterial och skydda barn.

I Sverige, där annonsörer också irriterar sig på sociala medier, välkomnas beskedet.
Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt Unilevers marknadschef Keith Weed.

Läs också: Unilever rustar mot uppköp

- Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället och om vi som ett företag vill engagera oss i företag som inte åtar sig att ha en positiv inverkan, säger han till Wall Street Journal, inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.

Helt finansierade

Enligt Weed struntar kunder i om annonsörer får bra resultat på sina annonser, däremot bryr de sig när ett varumärke placeras via reklam för att finansiera terror och saker som fejknyheter och rysk inblandning i det amerikanska valet.
"Vi ser ett kritiskt skifte i hur människor litar på sociala medier och mer "traditionella" medier. I USA litar nu bara färre än en tredjedel av människorna sociala medier, medan nästan två tredjedelar litar på traditionell media", sade Weed enligt Unilever.

Företag som annonserar behöver tala öppet om de problem som finns på teknikplattformar, eftersom de i princip är helt finansierade av annonspengar.
"Innan tittare slutar titta, måste annonsörer sluta annonsera och utgivare sluta publicera", sade han enligt företaget.
Sökes: Omtyckta och trovärdiga

Ulf Hermansson Samell, marknadschef för Sveriges Annonsörer, välkomnar utspelet, och säger att förtroendet för de sociala medierna minskat hos annonsörer.

- Det här med att man kan köpa följare, att det finns mycket robottrafik. Det är inte full transparens, det måste vi ha för de här annonsbedrägerierna kan inte fortsätta, säger han till TT.

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Men det handlar också om det tveksamma material som sprids där.

- Vi vill ju ha arenor där vi kan annonsera, då vill vi att de ska vara bra, omtyckta och trovärdiga.

Annonspengar kan flyttas

Hermansson Samell tror att Google, Facebook och Twitter lyssnar när en sådan annonsjätte som Unilever ger sig in i debatten.

- Flera av de multinationella bolagen jobbar med produkter riktade för alla, från minsta lilla nyfödda. De har varumärken som man behöver kunna lita på, och då måste de vara i miljöer man kan lita på, säger han.

Om Unilever gör allvar av sitt hot tror han att pengarna flyttar till de egna kanalerna, där man har full kontroll. Det kan exempelvis röra sig om den egna sajten, nyhetsbrev och lojalitetsprogram, även om Harmansson Samell inte utesluter att tryckta medier kan få tillbaka en del av annonskakan.

Mer om: Facebook | Unilever
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Nyhetsbrev

Strålande satsning i Falkenberg

Arkiv

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Axfood backar efter matbluffen

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

City Gross Marknadsplats ska växa

Hon blir ny vd för KF

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.144