Unilever hotar med att lämna Facebook

| Av Gustav Sjöholm/TT | Tipsa redaktionen

Unilever hotar att dra in sina reklampengar på sociala medier om företagen inte gör tillräckligt för att stoppa hatmaterial och skydda barn.

I Sverige, där annonsörer också irriterar sig på sociala medier, välkomnas beskedet.
Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt Unilevers marknadschef Keith Weed.

- Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället och om vi som ett företag vill engagera oss i företag som inte åtar sig att ha en positiv inverkan, säger han till Wall Street Journal, inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.

Helt finansierade

Enligt Weed struntar kunder i om annonsörer får bra resultat på sina annonser, däremot bryr de sig när ett varumärke placeras via reklam för att finansiera terror och saker som fejknyheter och rysk inblandning i det amerikanska valet.
"Vi ser ett kritiskt skifte i hur människor litar på sociala medier och mer "traditionella" medier. I USA litar nu bara färre än en tredjedel av människorna sociala medier, medan nästan två tredjedelar litar på traditionell media", sade Weed enligt Unilever.

Företag som annonserar behöver tala öppet om de problem som finns på teknikplattformar, eftersom de i princip är helt finansierade av annonspengar.
"Innan tittare slutar titta, måste annonsörer sluta annonsera och utgivare sluta publicera", sade han enligt företaget.
Sökes: Omtyckta och trovärdiga

Ulf Hermansson Samell, marknadschef för Sveriges Annonsörer, välkomnar utspelet, och säger att förtroendet för de sociala medierna minskat hos annonsörer.

- Det här med att man kan köpa följare, att det finns mycket robottrafik. Det är inte full transparens, det måste vi ha för de här annonsbedrägerierna kan inte fortsätta, säger han till TT.

Läs också: Katten Molle tar emot i butiksentrén

Men det handlar också om det tveksamma material som sprids där.

- Vi vill ju ha arenor där vi kan annonsera, då vill vi att de ska vara bra, omtyckta och trovärdiga.

Annonspengar kan flyttas

Hermansson Samell tror att Google, Facebook och Twitter lyssnar när en sådan annonsjätte som Unilever ger sig in i debatten.

- Flera av de multinationella bolagen jobbar med produkter riktade för alla, från minsta lilla nyfödda. De har varumärken som man behöver kunna lita på, och då måste de vara i miljöer man kan lita på, säger han.

Om Unilever gör allvar av sitt hot tror han att pengarna flyttar till de egna kanalerna, där man har full kontroll. Det kan exempelvis röra sig om den egna sajten, nyhetsbrev och lojalitetsprogram, även om Harmansson Samell inte utesluter att tryckta medier kan få tillbaka en del av annonskakan.

Mer om: Facebook | Unilever


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Lidl vill tillbaka till Norge

Nyhetsbrev

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arkiv

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.217