Unilever hotar med att lämna Facebook

| Av Gustav Sjöholm/TT | Tipsa redaktionen

Unilever hotar att dra in sina reklampengar på sociala medier om företagen inte gör tillräckligt för att stoppa hatmaterial och skydda barn.

I Sverige, där annonsörer också irriterar sig på sociala medier, välkomnas beskedet.
Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt Unilevers marknadschef Keith Weed.

Läs också: Brott tar tid från service i butik

- Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället och om vi som ett företag vill engagera oss i företag som inte åtar sig att ha en positiv inverkan, säger han till Wall Street Journal, inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.

Helt finansierade

Enligt Weed struntar kunder i om annonsörer får bra resultat på sina annonser, däremot bryr de sig när ett varumärke placeras via reklam för att finansiera terror och saker som fejknyheter och rysk inblandning i det amerikanska valet.
"Vi ser ett kritiskt skifte i hur människor litar på sociala medier och mer "traditionella" medier. I USA litar nu bara färre än en tredjedel av människorna sociala medier, medan nästan två tredjedelar litar på traditionell media", sade Weed enligt Unilever.

Företag som annonserar behöver tala öppet om de problem som finns på teknikplattformar, eftersom de i princip är helt finansierade av annonspengar.
"Innan tittare slutar titta, måste annonsörer sluta annonsera och utgivare sluta publicera", sade han enligt företaget.
Sökes: Omtyckta och trovärdiga

Ulf Hermansson Samell, marknadschef för Sveriges Annonsörer, välkomnar utspelet, och säger att förtroendet för de sociala medierna minskat hos annonsörer.

- Det här med att man kan köpa följare, att det finns mycket robottrafik. Det är inte full transparens, det måste vi ha för de här annonsbedrägerierna kan inte fortsätta, säger han till TT.

Läs också: Vintipsar-robot och bakisfri skumpa på Lidl

Men det handlar också om det tveksamma material som sprids där.

- Vi vill ju ha arenor där vi kan annonsera, då vill vi att de ska vara bra, omtyckta och trovärdiga.

Annonspengar kan flyttas

Hermansson Samell tror att Google, Facebook och Twitter lyssnar när en sådan annonsjätte som Unilever ger sig in i debatten.

- Flera av de multinationella bolagen jobbar med produkter riktade för alla, från minsta lilla nyfödda. De har varumärken som man behöver kunna lita på, och då måste de vara i miljöer man kan lita på, säger han.

Om Unilever gör allvar av sitt hot tror han att pengarna flyttar till de egna kanalerna, där man har full kontroll. Det kan exempelvis röra sig om den egna sajten, nyhetsbrev och lojalitetsprogram, även om Harmansson Samell inte utesluter att tryckta medier kan få tillbaka en del av annonskakan.

Mer om: Facebook | Unilever


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Fullpackat på färskvarumässa

Färska kryddor utan krukor

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

Dags att anmäla alla brott

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

Medlemmarna: Gör KF till en social aktör igen

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

De blir första kedjan utan palmolja

Sänd till en kollega

0.215