Dagrofa och toppchef går skilda vägar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Efter nedläggningen av Kiwi-kedjan säger Dagrofa farväl till koncernchefen, i vad man kallar en "ny, offensiv satsning".

Danska dagligvarukoncernen Dagrofas förra år präglades av nedläggningen av Kiwi-kedjan. Det innebar att knappt 120 Kiwi-butiker stängdes ner, och cirka 30 gjordes om till butiker inom Dagrofas andra kedjor Meny och Spar. Anledningen var att man inte längre trodde att kedjans resultat kunde vändas till vinst.

– Vi är inte - trots massiva investeringar - bäst på lågpris, sade koncernchefen Per Thau i april 2017 angående nedläggningen, som senare ledde till att konkurrenten Dansk Supermarked tog över hyresavtalet för 81 av de nedlagda butikernas lokaler.

Dagrofa vill nu vända blad och börjar med att gå skilda vägar med just koncernchef Per Thau, som haft uppdraget sedan 2013. Enligt Dagrofa ser man att koncernen har en "ny, offensiv satsning" framför sig.

– Tillsammans med styrelsen i Dagrofa har vi tagit beslutet att nästa del av Dagrofas strategiska utveckling ska ske med en ny vd, säger Bo Rygaard, ordförande för KFI Erhvervsdrivende Fond, huvudägare av Dagrofa tillsammans med Norgesgruppen, i ett pressmeddelande.

Läs också: Danska lågpriskedjan lägger ner

Tills vidare fattar Dagrofas styrelseordförande Jesper Lok remmarna som tillförordnad koncernchef, medan koncernen drar igång sökandet efter en permanent chef.

– Med en ny kapitalstruktur och med nedläggningen av Kiwi går Dagrofa in i en ny fas, säger Jesper Lok, som enligt Dansk handelsblad gärna ser att man knyter till sig en person med internationell erfarenhet inom affärsområdena retail, logistik och foodservice.

Dagrofa har drygt 520 butiker i Danmark, inom kedjorna Meny, Spar, Min Købmand och Let-Køb.
Mer om:Dagrofa


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.204