Atria träffar målet – utom i Skandinavien

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Höga råvarupriser och sämre prestation på kycklingområdet sänkte rörelseresultatet för Atrias skandinaviska marknader.

När Atria group levererar kvartalsrapport och årsredovisning är det med överlag goda resultat. Under fjärde kvartalet ökade man omsättningen till 374,4 miljoner euro (jämfört med 356,8 miljoner under samma period 2016) medan rörelseresultatet ökade till 13,4 miljoner euro (10,8 miljoner).

För helåret lade sig omsättningen på 1,436 miljarder euro (1,351) och rörelseresultatet på 40,9 miljoner (31,8 miljoner), där omsättningen och rörelseresultat var positiva inom alla affärsområden. Enligt Atria ser man att utvecklingen i Finland, Ryssland och Baltikum motsvarar de mål man satt upp, medan man på de skandinaviska marknaderna inte lyckades nå målen.

För fjärde kvartalet uppgick Atria Scandinavias omsättning till 90,1 miljoner euro (88,3) och rörelseresultatet till 2,2 miljoner euro (0,7) – det senare hjälptes framförallt av försäljningen av ägandet i Nordic fast food, innehavare av licensrättigheterna för varumärket Sibylla inom fast food. Där drog man in 1,4 miljoner euro.

Under helåret omsatte Atria Scandinavia 355,1 miljoner euro, upp från 2016 års 343,4 miljoner. Ökningen var främst ett resultat av konsolideringen av kycklingleverantören Lagerbergs, som man köpte under 2016.

Läs också: Atria Danmark har hittat ny vd

Rörelseresultatet minskade däremot jämfört med året innan. För 2017 landade man på 4,8 miljoner euro, jämfört med 8,4 miljoner under 2016. Detta är på grund av sämre prestation på kycklingområdet i kombination med högre kostnader för råvaror, meddelar Atria.

Detta är också sista rapporten där Atria Scandinavia redovisas som ett affärsområde – som tidigare rapporterat är Atria Sverige från 1 januari i år ett eget affärsområde, medan verksamheterna i Danmark och Estland kombineras till ett sammanslaget affärsområde.

Läs också: Atria med ny vd

För Sverige ser man att investeringen i en ny kycklingfabrik går enligt schemat och är i linje med beräkningarna.

– De viktigaste delarna av investeringen är redan i produktionsanvändning. Vid årets slut pågick investeringar i skärnings- och förpackningsområdena, och Atria kommer att använda en helt modern kycklingenhet i slutet av 2018, säger Atria groups vd Juha Gröhn i en medföljande kommentar.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Nyhetsbrev

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Arkiv

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Coops Miró stannar i Karlstad

Dyrbart konstverk lånas ut till museum.

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker har i det tysta smugit igång med tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Sur mjölk mot matsvinn

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Ica lanserar designerkasse

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

1

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten. Läs Fri Köpenskaps granskning.

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Ica-toppen berättar om könsbytet

Stor omställning hos Coop Värmland

Matpriserna sjönk under augusti

Walmart bygger enorm varuautomat

Krönika: Matpriskollen: Ägg och bananer i veckans kampanjer

Dagligvaror driver näthandeln

Hemköp bygger Göteborgs innerstads största matbutik

Nätmaten upp: ”Betydligt mindre än väntat”

Sänd till en kollega

0.159