23948sdkhjf

Handlarna mer optimistiska

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Framtidstron ökar främst i dagligvaruhandeln medan sällanköpsvaruhandeln blir dystrare.

Handlarna har generellt blivit mer optimistiska inför framtiden. Det visar Handelsbarometern för februari månad. För detaljhandeln i stort har förväntningarna gått neråt de senaste månaderna men i februari ökade de med 0,7 enheter till 93,4. För den egna butiken är det sämre och förväntningarna minskade med 1,2 enheter till 101,3.

Läs också: Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

Förväntningarna på försäljningen låg på 96,5, antal anställda 92,4 och lönsamheten 91,2. För den egna butiken låg index för försäljningen på 104,6, antal anställda på 98,0 och lönsamhet 101,2.

– Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidstron ökar främst i dagligvaruhandeln medan sällanköpsvaruhandeln halkar efter. Dagligvaruhandelns förväntningar inför framtiden går upp med 4,3 enheter till 98,0, medan de för den egna butiken ligger på 105,2. Index för sällanköpsvaruhandeln minskade med 3,0 enheter till 88,7, vilket kan jämföras med 97,3 för den egna butiken.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Nyhetsbrev

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Arkiv

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Ökade krav på prishöjningar

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.278