Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Nestlé Sverige tog marknadsandelar inom sin största kategori under förra året. Globalt sett visar livsmedelsjätten dock upp den lägsta försäljningsökningen på sedan 1990-talet.

Schweiziska Nestlé, som nyligen sålde sin amerikanska chokladverksamhet till Ferrero, rapporterade en organisk försäljningsökning på 2,4 procent under 2017. Det är lägre än förra årets 3,2 procent och den lägsta sedan man började mäta den indikatorn i mitten av 1990-talet.

– Försäljningsökningen i Europa och Asien var uppmuntrande medan Nordamerika och Brasilien fortsatte se en utmanande miljö, säger vd Mark Schneider, som tillträdde i början av förra året, i samband med rapporten.

Framförallt minskade försäljningen mot slutet av året. Totalt omsatte man 770 miljarder kronor, med ett nettoresultat på runt 62 miljarder kronor.

För Nestlés svenska verksamhet ser man att 2017 var ett bra år, uppger Nestlé Sveriges vd Magnus Nordin. Bland annat fick man ett genombrott på kaffemarknaden där man för första gången är marknadsledande, om man räknar in bryggkaffe, snabbkaffe och kapslar.

Läs också: Ferrero går igenom med Nestlé-köp

Bland annat ser man en lyckad lansering av produkten Mellanrost Stockholm som en av anledningarna, tillsammans med en god utveckling för produkten Skånerost, bägge under varumärket Zoégas.

Läs också: Tidig rusch för Zoégas julkaffe

– Nestlé Sverige har gjort ett starkt 2017 i samtliga kanaler med utmärkta tillväxttal och en ökning av vår totala marknadsandel. Flera kategorier har presterat ”all-time-high” bland annat vätskeersättningar som Resorb, modersmjölksersättningar, Nescafé snabbkaffe, frukostflingor och konfektyr, Magnus Nordin i ett pressmeddelande, och fortsätter

– Om vi tar kaffe, som är den största kategorin för Nestlé Sverige, kan vi se att fler svenskar vill ha olika kaffevarianter vid olika tider på dygnet, och de vill kunna välja mellan många smaker. Vi har jobbat hårt för att möta detta behov samtidigt som vi har fullt fokus på omställningen till hållbar produktion både i rosteriet i Helsingborg och i våra projekt att stötta odlarna, säger Magnus Nordin, vd för Nestlé i Sverige.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Bra start för Oumph-pizzan

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Lidl storsatsar i Irland

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Renkorv inte alltid ren

Itab levererar till Spanien

Handlarna mer optimistiska

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Hemköp vill förbättra sin Karma

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.154