Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nestlé Sverige tog marknadsandelar inom sin största kategori under förra året. Globalt sett visar livsmedelsjätten dock upp den lägsta försäljningsökningen på sedan 1990-talet.

Schweiziska Nestlé, som nyligen sålde sin amerikanska chokladverksamhet till Ferrero, rapporterade en organisk försäljningsökning på 2,4 procent under 2017. Det är lägre än förra årets 3,2 procent och den lägsta sedan man började mäta den indikatorn i mitten av 1990-talet.

– Försäljningsökningen i Europa och Asien var uppmuntrande medan Nordamerika och Brasilien fortsatte se en utmanande miljö, säger vd Mark Schneider, som tillträdde i början av förra året, i samband med rapporten.

Framförallt minskade försäljningen mot slutet av året. Totalt omsatte man 770 miljarder kronor, med ett nettoresultat på runt 62 miljarder kronor.

För Nestlés svenska verksamhet ser man att 2017 var ett bra år, uppger Nestlé Sveriges vd Magnus Nordin. Bland annat fick man ett genombrott på kaffemarknaden där man för första gången är marknadsledande, om man räknar in bryggkaffe, snabbkaffe och kapslar.

Läs också: Nestlé vill bli fossilfria

Bland annat ser man en lyckad lansering av produkten Mellanrost Stockholm som en av anledningarna, tillsammans med en god utveckling för produkten Skånerost, bägge under varumärket Zoégas.

Läs också: Ferrero går igenom med Nestlé-köp

– Nestlé Sverige har gjort ett starkt 2017 i samtliga kanaler med utmärkta tillväxttal och en ökning av vår totala marknadsandel. Flera kategorier har presterat ”all-time-high” bland annat vätskeersättningar som Resorb, modersmjölksersättningar, Nescafé snabbkaffe, frukostflingor och konfektyr, Magnus Nordin i ett pressmeddelande, och fortsätter

– Om vi tar kaffe, som är den största kategorin för Nestlé Sverige, kan vi se att fler svenskar vill ha olika kaffevarianter vid olika tider på dygnet, och de vill kunna välja mellan många smaker. Vi har jobbat hårt för att möta detta behov samtidigt som vi har fullt fokus på omställningen till hållbar produktion både i rosteriet i Helsingborg och i våra projekt att stötta odlarna, säger Magnus Nordin, vd för Nestlé i Sverige.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.205