Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nestlé Sverige tog marknadsandelar inom sin största kategori under förra året. Globalt sett visar livsmedelsjätten dock upp den lägsta försäljningsökningen på sedan 1990-talet.

Schweiziska Nestlé, som nyligen sålde sin amerikanska chokladverksamhet till Ferrero, rapporterade en organisk försäljningsökning på 2,4 procent under 2017. Det är lägre än förra årets 3,2 procent och den lägsta sedan man började mäta den indikatorn i mitten av 1990-talet.

– Försäljningsökningen i Europa och Asien var uppmuntrande medan Nordamerika och Brasilien fortsatte se en utmanande miljö, säger vd Mark Schneider, som tillträdde i början av förra året, i samband med rapporten.

Framförallt minskade försäljningen mot slutet av året. Totalt omsatte man 770 miljarder kronor, med ett nettoresultat på runt 62 miljarder kronor.

För Nestlés svenska verksamhet ser man att 2017 var ett bra år, uppger Nestlé Sveriges vd Magnus Nordin. Bland annat fick man ett genombrott på kaffemarknaden där man för första gången är marknadsledande, om man räknar in bryggkaffe, snabbkaffe och kapslar.

Läs också: Nestlé vill bli fossilfria

Bland annat ser man en lyckad lansering av produkten Mellanrost Stockholm som en av anledningarna, tillsammans med en god utveckling för produkten Skånerost, bägge under varumärket Zoégas.

Läs också: Ferrero går igenom med Nestlé-köp

– Nestlé Sverige har gjort ett starkt 2017 i samtliga kanaler med utmärkta tillväxttal och en ökning av vår totala marknadsandel. Flera kategorier har presterat ”all-time-high” bland annat vätskeersättningar som Resorb, modersmjölksersättningar, Nescafé snabbkaffe, frukostflingor och konfektyr, Magnus Nordin i ett pressmeddelande, och fortsätter

– Om vi tar kaffe, som är den största kategorin för Nestlé Sverige, kan vi se att fler svenskar vill ha olika kaffevarianter vid olika tider på dygnet, och de vill kunna välja mellan många smaker. Vi har jobbat hårt för att möta detta behov samtidigt som vi har fullt fokus på omställningen till hållbar produktion både i rosteriet i Helsingborg och i våra projekt att stötta odlarna, säger Magnus Nordin, vd för Nestlé i Sverige.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.18