Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

I slutet av januari meddelade Arla Sverige att man kommer att investera cirka 760 miljoner kronor i sina anläggningar under 2018, en investering som vd Patrik Hansson då kallade den kanske största investeringen de senaste tio åren.

Av dessa 760 miljoner kronor kommer 100 miljoner kronor att investeras specifikt i ostmejerierna – främst för att kunna stå starkt i en våg av billigare europeisk ost som man ser är på väg in.

– I och med att det finns mer mjölk i världen just nu så finns det också mer ost. Det innebär att det kommer vara en viss press på osten. Det kommer komma in mer över gränserna om inte vi då svarar med väldigt starka erbjudanden, säger Oscar Rosdahl, marknadsdirektör för Arla Sverige, till Food Supply.

Därför ser Arla 2018 som ett år där man kommer att satsa på att vidareutveckla den svenska osten, samtidigt som man står konkurrenskraftiga gentemot den internationella marknaden.

Läs också: Arla ska spara in miljarder

– Vi måste vara konkurrenskraftiga mot Europa. Det flödar in billig, kanske mindre kvalitativ ost kan man tycka, och vi vill prata om de svenska, unika ostarna med den svenska högkvalitativa mjölken från våra kära bönder, säger Oscar Rosdahl.

Av dessa 100 miljoner går den största biten till en investering i Götene – där ska 60 miljoner kronor möjliggöra bland annat en ny förpackningslösning. Även i mejerierna i Östersund, Kvibille och Falbygden gör man investeringar, tillsammans med en rad mindre investeringar i bland annat Kalmar mejeri.

Läs också: Kvarghajpen över

– Vi investerar allmänt i våra anläggningar och våra förpackningslösningar. Likaså att kunna vidareutveckla nya typer av ostar, och då innebär det hela tillverkningsprocesserna. Vi investerar i hela vår produktion för att kunna erbjuda högkvalitativa produkter i högkvalitativa förpackningar framåt, säger Oscar Rosdahl.

På vilket sätt ser ni att investeringarna kan öka konkurrenskraften?

– Ost är en av de få mejeriprodukter som väldigt enkelt kan flytta över gränserna, och det innebär att vi måste kunna vara effektiva mot de andra effektiva anläggningar som finns därute i omvärlden så att vi har så låga kostnader som möjligt – men också så högkvalitativa produkter som möjligt, säger Oscar Rosdahl, och fortsätter:

– Att tro sig kunna konkurrera mot gigantiska anläggningar som spottar ut industri-goudaost, det kanske inte riktigt är relevant. Utan vi kommer ha effektiva anläggningar som producerar den goda svenska osten som smakar fantastiskt. Du måste ha effektiva anläggningar, både för att hålla kostnaderna nere men också för att kunna innovera. Att kunna utveckla morgondagens ost med rätt teknik, helt enkelt.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.319