23948sdkhjf

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

I slutet av januari meddelade Arla Sverige att man kommer att investera cirka 760 miljoner kronor i sina anläggningar under 2018, en investering som vd Patrik Hansson då kallade den kanske största investeringen de senaste tio åren.

Av dessa 760 miljoner kronor kommer 100 miljoner kronor att investeras specifikt i ostmejerierna – främst för att kunna stå starkt i en våg av billigare europeisk ost som man ser är på väg in.

– I och med att det finns mer mjölk i världen just nu så finns det också mer ost. Det innebär att det kommer vara en viss press på osten. Det kommer komma in mer över gränserna om inte vi då svarar med väldigt starka erbjudanden, säger Oscar Rosdahl, marknadsdirektör för Arla Sverige, till Food Supply.

Därför ser Arla 2018 som ett år där man kommer att satsa på att vidareutveckla den svenska osten, samtidigt som man står konkurrenskraftiga gentemot den internationella marknaden.

Läs också: Arla flyttar till Östersund

– Vi måste vara konkurrenskraftiga mot Europa. Det flödar in billig, kanske mindre kvalitativ ost kan man tycka, och vi vill prata om de svenska, unika ostarna med den svenska högkvalitativa mjölken från våra kära bönder, säger Oscar Rosdahl.

Av dessa 100 miljoner går den största biten till en investering i Götene – där ska 60 miljoner kronor möjliggöra bland annat en ny förpackningslösning. Även i mejerierna i Östersund, Kvibille och Falbygden gör man investeringar, tillsammans med en rad mindre investeringar i bland annat Kalmar mejeri.

Läs också: Han ska representera Arla Sverige

– Vi investerar allmänt i våra anläggningar och våra förpackningslösningar. Likaså att kunna vidareutveckla nya typer av ostar, och då innebär det hela tillverkningsprocesserna. Vi investerar i hela vår produktion för att kunna erbjuda högkvalitativa produkter i högkvalitativa förpackningar framåt, säger Oscar Rosdahl.

På vilket sätt ser ni att investeringarna kan öka konkurrenskraften?

– Ost är en av de få mejeriprodukter som väldigt enkelt kan flytta över gränserna, och det innebär att vi måste kunna vara effektiva mot de andra effektiva anläggningar som finns därute i omvärlden så att vi har så låga kostnader som möjligt – men också så högkvalitativa produkter som möjligt, säger Oscar Rosdahl, och fortsätter:

– Att tro sig kunna konkurrera mot gigantiska anläggningar som spottar ut industri-goudaost, det kanske inte riktigt är relevant. Utan vi kommer ha effektiva anläggningar som producerar den goda svenska osten som smakar fantastiskt. Du måste ha effektiva anläggningar, både för att hålla kostnaderna nere men också för att kunna innovera. Att kunna utveckla morgondagens ost med rätt teknik, helt enkelt.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Bergendahls i storavtal

Nyhetsbrev

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Arkiv

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Mathems vd sågar granskningen

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.174