23948sdkhjf

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.
I slutet av januari meddelade Arla Sverige att man kommer att investera cirka 760 miljoner kronor i sina anläggningar under 2018, en investering som vd Patrik Hansson då kallade den kanske största investeringen de senaste tio åren.

Av dessa 760 miljoner kronor kommer 100 miljoner kronor att investeras specifikt i ostmejerierna – främst för att kunna stå starkt i en våg av billigare europeisk ost som man ser är på väg in.

– I och med att det finns mer mjölk i världen just nu så finns det också mer ost. Det innebär att det kommer vara en viss press på osten. Det kommer komma in mer över gränserna om inte vi då svarar med väldigt starka erbjudanden, säger Oscar Rosdahl, marknadsdirektör för Arla Sverige, till Food Supply.

Därför ser Arla 2018 som ett år där man kommer att satsa på att vidareutveckla den svenska osten, samtidigt som man står konkurrenskraftiga gentemot den internationella marknaden.

– Vi måste vara konkurrenskraftiga mot Europa. Det flödar in billig, kanske mindre kvalitativ ost kan man tycka, och vi vill prata om de svenska, unika ostarna med den svenska högkvalitativa mjölken från våra kära bönder, säger Oscar Rosdahl.

Av dessa 100 miljoner går den största biten till en investering i Götene – där ska 60 miljoner kronor möjliggöra bland annat en ny förpackningslösning. Även i mejerierna i Östersund, Kvibille och Falbygden gör man investeringar, tillsammans med en rad mindre investeringar i bland annat Kalmar mejeri.

– Vi investerar allmänt i våra anläggningar och våra förpackningslösningar. Likaså att kunna vidareutveckla nya typer av ostar, och då innebär det hela tillverkningsprocesserna. Vi investerar i hela vår produktion för att kunna erbjuda högkvalitativa produkter i högkvalitativa förpackningar framåt, säger Oscar Rosdahl.

På vilket sätt ser ni att investeringarna kan öka konkurrenskraften?

– Ost är en av de få mejeriprodukter som väldigt enkelt kan flytta över gränserna, och det innebär att vi måste kunna vara effektiva mot de andra effektiva anläggningar som finns därute i omvärlden så att vi har så låga kostnader som möjligt – men också så högkvalitativa produkter som möjligt, säger Oscar Rosdahl, och fortsätter:

– Att tro sig kunna konkurrera mot gigantiska anläggningar som spottar ut industri-goudaost, det kanske inte riktigt är relevant. Utan vi kommer ha effektiva anläggningar som producerar den goda svenska osten som smakar fantastiskt. Du måste ha effektiva anläggningar, både för att hålla kostnaderna nere men också för att kunna innovera. Att kunna utveckla morgondagens ost med rätt teknik, helt enkelt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.189