23948sdkhjf

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samtidigt är försäljningen av läskedrycker oförändrad jämfört med tredje kvartalet.

På fredagen rapporterade Coca-Cola för fjärde kvartalet, där man bland annat ser en ökning för vatten och kaffe.

Både kategorin omfattande vatten, berikat vatten och sportdrycker samt kategorin te och kaffe ökade med 2 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt var försäljningen av läskedrycker oförändrad, medan försäljningen av juice- samt mejeridrycker gick ner 2 procent.

Den organiska tillväxten, frånkopplat Coca-Colas pågående försäljning av tappningsverksamheten, ökade med 6 procent. Omsättningen för kvartalet – 7,5 miljarder dollar – toppade beräknade 7,4 miljarder dollar, något som tillskrivs en diversifiering av dryckesportföljen.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

Nettoresultatet svängde från 550 miljoner dollar under 2016 års fjärde kvartal till en nettoförlust på 2,75 miljarder dollar. Framförallt beror det på en engångskostnad på 3,6 miljarder dollar kopplat till skattereformen i USA, där man betalat in skatt för inkomster utomlands.

Läs också: Högre vinst för Coca-Cola

I det långa loppet tror Coca-Cola dock att reformen kommer vara till gagn för företaget, som beräknar att deras effektiva skattesats kommer att sänkas till 21 procent under 2018. Tidigare beräknade man att den skulle bli 26 procent för året

– Även om det fortfarande finns mycket arbete kvar att göra, uppmuntras jag av vårt momentum när vi går in i 2018, säger Coca-Colas vd James Quincey i en kommentar till rapporten.
Mer om:Coca-Cola
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144