Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samtidigt är försäljningen av läskedrycker oförändrad jämfört med tredje kvartalet.

På fredagen rapporterade Coca-Cola för fjärde kvartalet, där man bland annat ser en ökning för vatten och kaffe.

Både kategorin omfattande vatten, berikat vatten och sportdrycker samt kategorin te och kaffe ökade med 2 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt var försäljningen av läskedrycker oförändrad, medan försäljningen av juice- samt mejeridrycker gick ner 2 procent.

Den organiska tillväxten, frånkopplat Coca-Colas pågående försäljning av tappningsverksamheten, ökade med 6 procent. Omsättningen för kvartalet – 7,5 miljarder dollar – toppade beräknade 7,4 miljarder dollar, något som tillskrivs en diversifiering av dryckesportföljen.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

Nettoresultatet svängde från 550 miljoner dollar under 2016 års fjärde kvartal till en nettoförlust på 2,75 miljarder dollar. Framförallt beror det på en engångskostnad på 3,6 miljarder dollar kopplat till skattereformen i USA, där man betalat in skatt för inkomster utomlands.

Läs också: Coca-Cola gör nedskärningar

I det långa loppet tror Coca-Cola dock att reformen kommer vara till gagn för företaget, som beräknar att deras effektiva skattesats kommer att sänkas till 21 procent under 2018. Tidigare beräknade man att den skulle bli 26 procent för året

– Även om det fortfarande finns mycket arbete kvar att göra, uppmuntras jag av vårt momentum när vi går in i 2018, säger Coca-Colas vd James Quincey i en kommentar till rapporten.
Mer om:Coca-Cola


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Arkiv

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Tesco's startar ny lågpriskedja

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Hemköp hakar på påstrend

Ica lanserar designerkasse

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Ica-toppen berättar om könsbytet

Sänd till en kollega

0.172