Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samtidigt är försäljningen av läskedrycker oförändrad jämfört med tredje kvartalet.

På fredagen rapporterade Coca-Cola för fjärde kvartalet, där man bland annat ser en ökning för vatten och kaffe.

Både kategorin omfattande vatten, berikat vatten och sportdrycker samt kategorin te och kaffe ökade med 2 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt var försäljningen av läskedrycker oförändrad, medan försäljningen av juice- samt mejeridrycker gick ner 2 procent.

Den organiska tillväxten, frånkopplat Coca-Colas pågående försäljning av tappningsverksamheten, ökade med 6 procent. Omsättningen för kvartalet – 7,5 miljarder dollar – toppade beräknade 7,4 miljarder dollar, något som tillskrivs en diversifiering av dryckesportföljen.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

Nettoresultatet svängde från 550 miljoner dollar under 2016 års fjärde kvartal till en nettoförlust på 2,75 miljarder dollar. Framförallt beror det på en engångskostnad på 3,6 miljarder dollar kopplat till skattereformen i USA, där man betalat in skatt för inkomster utomlands.

Läs också: Coca-Cola gör nedskärningar

I det långa loppet tror Coca-Cola dock att reformen kommer vara till gagn för företaget, som beräknar att deras effektiva skattesats kommer att sänkas till 21 procent under 2018. Tidigare beräknade man att den skulle bli 26 procent för året

– Även om det fortfarande finns mycket arbete kvar att göra, uppmuntras jag av vårt momentum när vi går in i 2018, säger Coca-Colas vd James Quincey i en kommentar till rapporten.
Mer om:Coca-Cola


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Nyhetsbrev

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Arkiv

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

De vill bygga butik i Mora

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.184