23948sdkhjf

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samtidigt är försäljningen av läskedrycker oförändrad jämfört med tredje kvartalet.

På fredagen rapporterade Coca-Cola för fjärde kvartalet, där man bland annat ser en ökning för vatten och kaffe.

Både kategorin omfattande vatten, berikat vatten och sportdrycker samt kategorin te och kaffe ökade med 2 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt var försäljningen av läskedrycker oförändrad, medan försäljningen av juice- samt mejeridrycker gick ner 2 procent.

Den organiska tillväxten, frånkopplat Coca-Colas pågående försäljning av tappningsverksamheten, ökade med 6 procent. Omsättningen för kvartalet – 7,5 miljarder dollar – toppade beräknade 7,4 miljarder dollar, något som tillskrivs en diversifiering av dryckesportföljen.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

Nettoresultatet svängde från 550 miljoner dollar under 2016 års fjärde kvartal till en nettoförlust på 2,75 miljarder dollar. Framförallt beror det på en engångskostnad på 3,6 miljarder dollar kopplat till skattereformen i USA, där man betalat in skatt för inkomster utomlands.

Läs också: Högre vinst för Coca-Cola

I det långa loppet tror Coca-Cola dock att reformen kommer vara till gagn för företaget, som beräknar att deras effektiva skattesats kommer att sänkas till 21 procent under 2018. Tidigare beräknade man att den skulle bli 26 procent för året

– Även om det fortfarande finns mycket arbete kvar att göra, uppmuntras jag av vårt momentum när vi går in i 2018, säger Coca-Colas vd James Quincey i en kommentar till rapporten.
Mer om:Coca-Cola
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Varför är O’boy slut?"

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

Nyhetsbrev

Tre gånger ljusare

Arkiv

Handlarna tappar tron till jul

Maxhalt kan stoppa energidrycker

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Ica-butik stänger

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Easyfill i deal med Carrefour

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Sänd till en kollega

0.251