23948sdkhjf

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samtidigt är försäljningen av läskedrycker oförändrad jämfört med tredje kvartalet.

På fredagen rapporterade Coca-Cola för fjärde kvartalet, där man bland annat ser en ökning för vatten och kaffe.

Både kategorin omfattande vatten, berikat vatten och sportdrycker samt kategorin te och kaffe ökade med 2 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt var försäljningen av läskedrycker oförändrad, medan försäljningen av juice- samt mejeridrycker gick ner 2 procent.

Den organiska tillväxten, frånkopplat Coca-Colas pågående försäljning av tappningsverksamheten, ökade med 6 procent. Omsättningen för kvartalet – 7,5 miljarder dollar – toppade beräknade 7,4 miljarder dollar, något som tillskrivs en diversifiering av dryckesportföljen.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

Nettoresultatet svängde från 550 miljoner dollar under 2016 års fjärde kvartal till en nettoförlust på 2,75 miljarder dollar. Framförallt beror det på en engångskostnad på 3,6 miljarder dollar kopplat till skattereformen i USA, där man betalat in skatt för inkomster utomlands.

Läs också: Coca-Cola gör nedskärningar

I det långa loppet tror Coca-Cola dock att reformen kommer vara till gagn för företaget, som beräknar att deras effektiva skattesats kommer att sänkas till 21 procent under 2018. Tidigare beräknade man att den skulle bli 26 procent för året

– Även om det fortfarande finns mycket arbete kvar att göra, uppmuntras jag av vårt momentum när vi går in i 2018, säger Coca-Colas vd James Quincey i en kommentar till rapporten.
Mer om:Coca-Cola
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här landar Icas nya måltidspilot

Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Arkiv

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

1

Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Konstnärlig mjölk

Matpriserna stilla under julen - kaffe sjönk

Butik i Hyltebruk bygger ut

Butiken sålde kaffe för 125 000 på en dag

Förbeställningar på Facebook säkrade rekord.

Årets matbluff – alla finalisterna

162 nomineringar har blivit fem finalister. Här är produkterna som lurat kunderna mest, enligt Äkta vara.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Ica-handlare vill riva: ”Jag tänker inte kylkonvertera”

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Maxat Maxi i jul

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Eldrivna kylfordon för stadstransport av livsmedel

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Ica förlänger digitalavtal för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125