Glad Nouroz!

Maya Saksi undrar hur butikerna på bästa sätt ska kunna nå ut till större delar av befolkningen.

I det här numret skriver vi om Världens mat. Redan nästa vecka, den 16 februari, firas det kinesiska nyåret. Jag funderar på hur mycket marknadsföring kring detta som vi kommer att se i Sverige? Den butik som har lite koll, tar in sju vanliga rätter som räknas som lyckobringande. Fisk som till exempel karp, dumplings, vårrullar, riskakan Nangao och rund gul eller orange frukt som mandariner och apelsiner.

Den 21 mars, på vårdagjämningen, inträffar Nouroz, som är det persiska nyåret. Den firas bland annat av de 150 000 iranier, kurder och afghaner som finns i Sverige.

I Irak firas Mors dag samma dag, också en anledning för många nysvenskar att fira.

Lite senare i år, mellan den 15 maj och 14 juni, inträffar Ramadan som avslutas med Eid-Al-fitr, då en halv miljon konsumenter har en stor mathögtid och ger varandra gåvor. En halv miljon, 500 000 konsumenter som kommer att ha köpfest. Matkostnaderna ökar med minst 3 000 kronor enligt gamla siffror från 2010 från Svensk Handel Det borde innebära en betydande satsning från kedjorna att nå dessa konsumenter från dagligvaruhandeln. Eller har branschen råd att ignorera 20 procent av befolkningen?

Utbudet av produkter finns nog, det som saknas är kunskap för att marknadsföra sig och förstå hur dessa konsumentgrupper handlar. De lägger ner mycket tid på att jämföra priser och produkter, storhandla och på att laga mat. De köper också stora förpackningar.

Lokala marknadsundersökningar och kontinuerliga dialoger med kunder som har en annan kulturell bakgrund innebär att kunskapen växer och marknadsföringen blir bättre.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.163