Glad Nouroz!

Maya Saksi undrar hur butikerna på bästa sätt ska kunna nå ut till större delar av befolkningen.

I det här numret skriver vi om Världens mat. Redan nästa vecka, den 16 februari, firas det kinesiska nyåret. Jag funderar på hur mycket marknadsföring kring detta som vi kommer att se i Sverige? Den butik som har lite koll, tar in sju vanliga rätter som räknas som lyckobringande. Fisk som till exempel karp, dumplings, vårrullar, riskakan Nangao och rund gul eller orange frukt som mandariner och apelsiner.

Den 21 mars, på vårdagjämningen, inträffar Nouroz, som är det persiska nyåret. Den firas bland annat av de 150 000 iranier, kurder och afghaner som finns i Sverige.

I Irak firas Mors dag samma dag, också en anledning för många nysvenskar att fira.

Lite senare i år, mellan den 15 maj och 14 juni, inträffar Ramadan som avslutas med Eid-Al-fitr, då en halv miljon konsumenter har en stor mathögtid och ger varandra gåvor. En halv miljon, 500 000 konsumenter som kommer att ha köpfest. Matkostnaderna ökar med minst 3 000 kronor enligt gamla siffror från 2010 från Svensk Handel Det borde innebära en betydande satsning från kedjorna att nå dessa konsumenter från dagligvaruhandeln. Eller har branschen råd att ignorera 20 procent av befolkningen?

Utbudet av produkter finns nog, det som saknas är kunskap för att marknadsföra sig och förstå hur dessa konsumentgrupper handlar. De lägger ner mycket tid på att jämföra priser och produkter, storhandla och på att laga mat. De köper också stora förpackningar.

Lokala marknadsundersökningar och kontinuerliga dialoger med kunder som har en annan kulturell bakgrund innebär att kunskapen växer och marknadsföringen blir bättre.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Nyhetsbrev

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Arkiv

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

De vill bygga butik i Mora

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.159