23948sdkhjf

Glad Nouroz!

Maya Saksi undrar hur butikerna på bästa sätt ska kunna nå ut till större delar av befolkningen.

I det här numret skriver vi om Världens mat. Redan nästa vecka, den 16 februari, firas det kinesiska nyåret. Jag funderar på hur mycket marknadsföring kring detta som vi kommer att se i Sverige? Den butik som har lite koll, tar in sju vanliga rätter som räknas som lyckobringande. Fisk som till exempel karp, dumplings, vårrullar, riskakan Nangao och rund gul eller orange frukt som mandariner och apelsiner.

Den 21 mars, på vårdagjämningen, inträffar Nouroz, som är det persiska nyåret. Den firas bland annat av de 150 000 iranier, kurder och afghaner som finns i Sverige.

I Irak firas Mors dag samma dag, också en anledning för många nysvenskar att fira.

Lite senare i år, mellan den 15 maj och 14 juni, inträffar Ramadan som avslutas med Eid-Al-fitr, då en halv miljon konsumenter har en stor mathögtid och ger varandra gåvor. En halv miljon, 500 000 konsumenter som kommer att ha köpfest. Matkostnaderna ökar med minst 3 000 kronor enligt gamla siffror från 2010 från Svensk Handel Det borde innebära en betydande satsning från kedjorna att nå dessa konsumenter från dagligvaruhandeln. Eller har branschen råd att ignorera 20 procent av befolkningen?

Utbudet av produkter finns nog, det som saknas är kunskap för att marknadsföra sig och förstå hur dessa konsumentgrupper handlar. De lägger ner mycket tid på att jämföra priser och produkter, storhandla och på att laga mat. De köper också stora förpackningar.

Lokala marknadsundersökningar och kontinuerliga dialoger med kunder som har en annan kulturell bakgrund innebär att kunskapen växer och marknadsföringen blir bättre.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Netto inleder lågpriskrig

"Varför är O’boy slut?"

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

Nyhetsbrev

Handlarna tappar tron till jul

Arkiv

Tre gånger ljusare

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Ica-butik stänger

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Easyfill i deal med Carrefour

Sänd till en kollega

0.179