23948sdkhjf

Glad Nouroz!

Maya Saksi undrar hur butikerna på bästa sätt ska kunna nå ut till större delar av befolkningen.

I det här numret skriver vi om Världens mat. Redan nästa vecka, den 16 februari, firas det kinesiska nyåret. Jag funderar på hur mycket marknadsföring kring detta som vi kommer att se i Sverige? Den butik som har lite koll, tar in sju vanliga rätter som räknas som lyckobringande. Fisk som till exempel karp, dumplings, vårrullar, riskakan Nangao och rund gul eller orange frukt som mandariner och apelsiner.

Den 21 mars, på vårdagjämningen, inträffar Nouroz, som är det persiska nyåret. Den firas bland annat av de 150 000 iranier, kurder och afghaner som finns i Sverige.

I Irak firas Mors dag samma dag, också en anledning för många nysvenskar att fira.

Lite senare i år, mellan den 15 maj och 14 juni, inträffar Ramadan som avslutas med Eid-Al-fitr, då en halv miljon konsumenter har en stor mathögtid och ger varandra gåvor. En halv miljon, 500 000 konsumenter som kommer att ha köpfest. Matkostnaderna ökar med minst 3 000 kronor enligt gamla siffror från 2010 från Svensk Handel Det borde innebära en betydande satsning från kedjorna att nå dessa konsumenter från dagligvaruhandeln. Eller har branschen råd att ignorera 20 procent av befolkningen?

Utbudet av produkter finns nog, det som saknas är kunskap för att marknadsföra sig och förstå hur dessa konsumentgrupper handlar. De lägger ner mycket tid på att jämföra priser och produkter, storhandla och på att laga mat. De köper också stora förpackningar.

Lokala marknadsundersökningar och kontinuerliga dialoger med kunder som har en annan kulturell bakgrund innebär att kunskapen växer och marknadsföringen blir bättre.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Ocado ökar omsättningen – trots branden

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Alkoglass – endast på systemet

Willys tar över efter Coop

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Arkiv

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Orklas vd avgår

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Coop-fusionen får kritik

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Näthandlare tror på framtiden

Bergendahls levererar till fler kunder

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194