Glad Nouroz!

Maya Saksi undrar hur butikerna på bästa sätt ska kunna nå ut till större delar av befolkningen.

I det här numret skriver vi om Världens mat. Redan nästa vecka, den 16 februari, firas det kinesiska nyåret. Jag funderar på hur mycket marknadsföring kring detta som vi kommer att se i Sverige? Den butik som har lite koll, tar in sju vanliga rätter som räknas som lyckobringande. Fisk som till exempel karp, dumplings, vårrullar, riskakan Nangao och rund gul eller orange frukt som mandariner och apelsiner.

Den 21 mars, på vårdagjämningen, inträffar Nouroz, som är det persiska nyåret. Den firas bland annat av de 150 000 iranier, kurder och afghaner som finns i Sverige.

I Irak firas Mors dag samma dag, också en anledning för många nysvenskar att fira.

Lite senare i år, mellan den 15 maj och 14 juni, inträffar Ramadan som avslutas med Eid-Al-fitr, då en halv miljon konsumenter har en stor mathögtid och ger varandra gåvor. En halv miljon, 500 000 konsumenter som kommer att ha köpfest. Matkostnaderna ökar med minst 3 000 kronor enligt gamla siffror från 2010 från Svensk Handel Det borde innebära en betydande satsning från kedjorna att nå dessa konsumenter från dagligvaruhandeln. Eller har branschen råd att ignorera 20 procent av befolkningen?

Utbudet av produkter finns nog, det som saknas är kunskap för att marknadsföra sig och förstå hur dessa konsumentgrupper handlar. De lägger ner mycket tid på att jämföra priser och produkter, storhandla och på att laga mat. De köper också stora förpackningar.

Lokala marknadsundersökningar och kontinuerliga dialoger med kunder som har en annan kulturell bakgrund innebär att kunskapen växer och marknadsföringen blir bättre.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Arkiv

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Tesco's startar ny lågpriskedja

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Hemköp hakar på påstrend

Ica lanserar designerkasse

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Sänd till en kollega

0.18