23948sdkhjf

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

En annonskampanj som gick i slutet av förra året där Lidl i Danmark jämfört sina egna varumärken med andra kända märken för att påvisa kedjans billigare priser har inte tagits emot väl av dagligvarubranschens intresseorganisation DLF som valt att ta kampanjen till rätten, det skriver Dansk Handelsblad.

– Jag vill inte specifikt kommentera sakens innehåll men kan bara bekräfta att vi har tagit det till rätten och att vi naturligtvis förväntar oss att vinna, säger Niels Jensen, chef för DLF till tidningen.

Ett av klagomålen på kampanjen, som går under namnet ”Valet är ditt”, är att förpackningarna som jämförs är för lika. Ett annat klagomål är att de priser som jämförs är ovanligt höga och inte representerar de mer vanligt förekommande priserna på leverantörernas produkter.

Domen i målet förväntas falla i mitten av 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094