23948sdkhjf

Omtalad växtfärs nu till Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

I kölvattnet av Dansk supermarkeds storlansering av Naturlis växtbaserade färs står Netto Sverige för produktens internationella debut.

I början av året gjorde Dansk supermarked en bred lansering av Orkla-ägda Naturli foods växtbaserade färs, i sina tre kedjor Netto, Bilka och Føtex.

Den veganska färsen, som utvecklats för att efterlikna nötkött i både smak, utseende och struktur, gjorde enligt koncernen en lyckad debut, och nu har även Netto Sverige tagit in produkten.

I Sverige kommer produkten gå under namnet Naturli färs och lanseras i alla Nettos butiker under nästa vecka. Därmed blir man också först i Sverige att sälja produkten.

Läs också: Netto tar vd från Coop

– Vi har märkt att efterfrågan från våra kunder har ökat på växtbaserad mat och många vill idag ha minst en köttfri dag i veckan. Samtidigt som det måste smaka gott och ha ett bra pris. Vi kommer ha samma prisnivå som för malet nötkött – eller faktiskt mindre, säger Nettos Sveriges inköpsdirektör Jan Richter, och lägger till att man till en början kommer ha ett kampanjpris på 25 kronor för 400 gram.

Läs också: Dansk Supermarked byter namn

För färsen, som produceras i Danmark, används vete och soja för struktur och proteininnehåll, rödbeta för en röd köttfärg, kokosolja för fett samt en blandning av mandlar, tomat och karljohanssvamp för att den ska få en mer "köttig" smak. Därutöver används en del tillsatser för att hålla den stabil.

Tanken med produkten är helt enkelt att den ska kunna användas för att ersätta malet nötkött i olika rätter.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Nyhetsbrev

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Arkiv
Plus

Matens framtid finns i Stockholm

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ica-butik stänger

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Ica ökar investeringarna

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.253