23948sdkhjf

Mobil e-handel vinner terräng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Marknadsföringsspecialisten Criteo lanserar en rapport om shoppingbeteenden i Norden. Mobil e-handel ökar starkt med norrmännen i spetsen.

Criteo Commerce Marketing Ecosystem är ett globalt nätverk bestående av tiotusentals återförsäljare, varumärken och publicister med fokus på integrerad marknadsföring och som drivs av maskininlärning. I analysen, som bygger på rapporter från nätverket, är det ökade beroendet av appar bland konsumenterna en tydlig trend. Analysen visar att återförsäljare som prioriterar utvecklingen av shoppingappar, utöver mobil webb, ser omfattande vinstökningar. Kombinationen app och mobil webb gör att mobil e-handel idag står för hälften av onlineförsäljning i Europa.

Siffrorna visar även att inom Europa är konverteringen via shoppingappar tre gånger högre än för sajter med mobilanpassad webb. Norge var under Q4 2017 ledande i Norden i antal transaktioner från mobila enheter, medan Danmark kammande hem en förstaplats som världsledande i antal transaktioner från surfplattor.

Globalt sett har dock andelen e-handelstransaktioner från surfplattor minskat. På kort sikt har den nordiska handeln från laptops tagit andelar, men på sikt kommer smartphones att bli den primära enheten då skärmarna blir större, webbplatser bättre optimerade och appar fortsätter att växa i popularitet.

Rapporten belyser även konsumenternas allt högre krav som innebär att återförsäljare och varumärken måste leverera sömlösa och relevanta shoppingupplevelser över alla enheter och kanaler genom hela kundresan.

”Det har öppnat upp för en ökad konkurrens, där Amazon och Alibaba har ett tydligt försprång: hur man organiserar och tillämpar data i stor skala för att förstå, nå och inspirera kunder till att handla”, understryker Criteo.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Nyhetsbrev

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Arkiv
Plus

Matens framtid finns i Stockholm

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ica-butik stänger

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Ica ökar investeringarna

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.218