Mobil e-handel vinner terräng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Marknadsföringsspecialisten Criteo lanserar en rapport om shoppingbeteenden i Norden. Mobil e-handel ökar starkt med norrmännen i spetsen.

Criteo Commerce Marketing Ecosystem är ett globalt nätverk bestående av tiotusentals återförsäljare, varumärken och publicister med fokus på integrerad marknadsföring och som drivs av maskininlärning. I analysen, som bygger på rapporter från nätverket, är det ökade beroendet av appar bland konsumenterna en tydlig trend. Analysen visar att återförsäljare som prioriterar utvecklingen av shoppingappar, utöver mobil webb, ser omfattande vinstökningar. Kombinationen app och mobil webb gör att mobil e-handel idag står för hälften av onlineförsäljning i Europa.

Siffrorna visar även att inom Europa är konverteringen via shoppingappar tre gånger högre än för sajter med mobilanpassad webb. Norge var under Q4 2017 ledande i Norden i antal transaktioner från mobila enheter, medan Danmark kammande hem en förstaplats som världsledande i antal transaktioner från surfplattor.

Globalt sett har dock andelen e-handelstransaktioner från surfplattor minskat. På kort sikt har den nordiska handeln från laptops tagit andelar, men på sikt kommer smartphones att bli den primära enheten då skärmarna blir större, webbplatser bättre optimerade och appar fortsätter att växa i popularitet.

Rapporten belyser även konsumenternas allt högre krav som innebär att återförsäljare och varumärken måste leverera sömlösa och relevanta shoppingupplevelser över alla enheter och kanaler genom hela kundresan.

”Det har öppnat upp för en ökad konkurrens, där Amazon och Alibaba har ett tydligt försprång: hur man organiserar och tillämpar data i stor skala för att förstå, nå och inspirera kunder till att handla”, understryker Criteo.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.177