Krav lämnar över stafettpinnen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Biofach och den ekologiska trenden ser inte ut att stanna av men för Krav, som varit med på mässan sedan 2011 var årets mässa den sista som medutställare.

– Det här är sista gången en Kravbrandad monter är med på mässan. Många skulle nog tycka det är sorgligt, men vi menar att det är bra, säger Kravs vd Anita Falkenek.

Läs också: Han är Kravs nya ordförande

Krav har meddelat att de lämnar över sina exportfrågor till Organic Sweden, där bland annat mässor ingår. I samarbete med Business Sweden kommer Organic Sweden diskutera hur Sveriges närvaro kommer att se ut på nästa års Biofach.

– Vi har precis skrivit avtal med Organic Sweden en organisation som har som ett av sina tydliga uppdrag att bidra till ökad export av svenskt ekologiskt. Vi kan inte driva exportfrågan operativt men vi anser fortsatt att export är en otroligt viktig del för den svenska produktionens möjligheter, men vi kan inte fortsätta göra mässor, säger Anita Falkenek.

Anita Falkenek utesluter inte att Krav kommer att delta på mässan även i framtiden på ett eller annat sätt men hon tror att oavsett vad som sker är det företagen som ska vara drivande.

– För oss är det inte viktigt att just Krav ska vara här, det handlar om de svenska certifierade företagen – både de som är Krav-certifierade och ekologiska. Krav är inget märke som är tillräckligt relevant på den internationella marknaden, säger hon.

Ny strategi
Att Krav slutar med Biofach är en del av en strategiförändring där närvaron på de stora mässorna försvinner för att ersättas med bland annat ett större fokus på olika partnerskap.

– Till exempel skrev vi ett avtal i förra veckan med Telge Energi där lantbrukare som vill producera Kravmärkta råvaror erbjuds förmånliga avtal på förnyelsebar el och
solcellsanläggningar. Vi måste jobba mer med sådana här partnerskap. Vi ser exempelvis också
gärna att vi finner än fler samarbeten med dagligvarukedjorna,, säger Anita Falkenek.

Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden som också var på mässan ser fram emot nästa års Biofach. Men exakt hur den kommer att se ut och hur det nya samarbetet ska se ut vad överlämnandet från Krav kommer innebära är ännu inte fastlagt, men enligt Charlotte Bladh André finns det utrymme för Sverige som ekoexportland att utvecklas.

–Vi måste bli ännu bättre på att lyfta fram Sverige. På många sätt är vi världsledande då vi har en hög konsumtion, en ännu högre produktion och en mycket hög konsumtion i offentlig sektor. Exporten är och förblir väldigt viktig men ekoföretagen måste ha sin alldeles egna exportstrategi, säger hon.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl expanderar i Göteborg

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ica tar hem baconen

Instabox satsar stort

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Nyhetsbrev

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Arkiv

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Skärgårdshandlarens megasommar

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.18