Bygger Ica ett KF?

Maya Saksi ser hur historien går igen.

I det senaste numret kan man läsa om hur Ica har startat vårdcentralskonceptet Minuten som ska komplettera Apotekskonceptet. Tillsammans med den ökande andelen emv så kan man skönja en återkomst av KF:s affärsmodell. Läs bara på sidan 13 där vi har gjort nedslag i Kooperationens historia. Ica har sin bank, KF startade sparkassa 1908 och i rask takt byggde man på med matproduktion och andra varor, allt från gummistövlar till porslin.

Nu har Ica valt en liten annorlunda väg där man ser andra konsumentnära tjänster som fotoböcker, försäkringar och upplevelsepresenter som man vill kapitalisera på i framtiden när marginalerna sjunker i dagligvaruhandeln, men konceptet kring ett konglomerat är fortfarande detsamma. Frågan är om det en framgångsmodell? Uppenbarligen anser Icas strateger att det är så. Men jag kommer osökt att tänka på ABBA:s textrader i Waterloo: historien upprepar sig.

Att dagligvaruhandeln är i stark omdaning är det ingen som betvivlar, det strategiska valet handlar om huruvida man ska satsa på effektivitet och bekvämlighet eller på upplevelser. Oavsett vägval, är det kring kundlojaliteten som de viktigaste strategiska slagen om kunderna att stå i framtiden, oavsett om man satsar på bekvämlighet och effektivitet eller på upplevelser.

Jag tvivlar inte på dagligvaruhandeln har koll på bekvämlighet och effektivitet, frågan är någon av kedjorna vågar ta det fulla steget in under rubriken upplevelser och startar sin egen restaurangkedja eller konceptbutik som tar upplevelsen ett steg längre än där företag som Urban Deli och Eataly befinner sig i dag. Vänta, hade inte KF restauranger i sina Domus också? I en tid av snabb förändring är förvånansvärt mycket som känns igen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

Kopparbergs gjorde vinst

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.157