23948sdkhjf

Bygger Ica ett KF?

Maya Saksi ser hur historien går igen.

I det senaste numret kan man läsa om hur Ica har startat vårdcentralskonceptet Minuten som ska komplettera Apotekskonceptet. Tillsammans med den ökande andelen emv så kan man skönja en återkomst av KF:s affärsmodell. Läs bara på sidan 13 där vi har gjort nedslag i Kooperationens historia. Ica har sin bank, KF startade sparkassa 1908 och i rask takt byggde man på med matproduktion och andra varor, allt från gummistövlar till porslin.

Nu har Ica valt en liten annorlunda väg där man ser andra konsumentnära tjänster som fotoböcker, försäkringar och upplevelsepresenter som man vill kapitalisera på i framtiden när marginalerna sjunker i dagligvaruhandeln, men konceptet kring ett konglomerat är fortfarande detsamma. Frågan är om det en framgångsmodell? Uppenbarligen anser Icas strateger att det är så. Men jag kommer osökt att tänka på ABBA:s textrader i Waterloo: historien upprepar sig.

Att dagligvaruhandeln är i stark omdaning är det ingen som betvivlar, det strategiska valet handlar om huruvida man ska satsa på effektivitet och bekvämlighet eller på upplevelser. Oavsett vägval, är det kring kundlojaliteten som de viktigaste strategiska slagen om kunderna att stå i framtiden, oavsett om man satsar på bekvämlighet och effektivitet eller på upplevelser.

Jag tvivlar inte på dagligvaruhandeln har koll på bekvämlighet och effektivitet, frågan är någon av kedjorna vågar ta det fulla steget in under rubriken upplevelser och startar sin egen restaurangkedja eller konceptbutik som tar upplevelsen ett steg längre än där företag som Urban Deli och Eataly befinner sig i dag. Vänta, hade inte KF restauranger i sina Domus också? I en tid av snabb förändring är förvånansvärt mycket som känns igen.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126