23948sdkhjf

WWF: Matens klimatpåverkan måste minskas kraftigt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med ett nytt måltidskoncept vill organisationen att kött ska bli "kryddan" för att på så vis minska matens klimatpåverkan med nära tre fjärdedelar. Främst vill man med konceptet nu nå restauranger, offentliga kök och måltidsleverantörer.

I dagsläget står maten i Sverige för utsläpp motsvarande cirka 2 ton koldioxidekvivalenter per person och år. Men för att nå Parisavtalets mål om högst 1,5 graders global uppvärmning måste svenska hushåll minska matens klimatpåverkan med upp till tre fjärdedelar, menar Världsnaturfonden (WWF).

Som ett verktyg för att nå närmare detta lanserar man därför ett måltidskoncept som framhäver mer växtbaserad mat och en kraftigt minskad köttkonsumtion.

Konceptet, som går under namnet "One planet plate", riktas i första hand mot restauranger, offentliga kök och måltidsleverantörer. Och redan nu har man hittat villiga testobjekt: i mitten av mars blir Karlstad kommun först ut med att använda konceptet i flertalet skolor.

– Vi hoppas nu att fler och fler restauranger, skolor och måltidsleverantörer ansluter sig, säger Anna Richert, matexpert på WWF.

Läs också: WWF: Knepigt hitta svensk ekoskinka

Bland annat ska man i konceptet använda sig av en "klimatbudget" för måltiderna, där max 11 kilo växthusgaser per vecka släpps ut. Beräkningarna utgår från menyer vars basvaror kommer från växtriket – proteinerna ska vara gröna och köttet helst en "krydda", säger WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén.

I det förslag till veckomeny som WWF tagit fram har endast några få av rätterna animaliska produkter, och bara en innehåller nötkött.

Läs också: Svenskarna positiva till förbud mot engångsplastartiklar

Samtidigt lanserar man även en digital matkalkylator riktad mot privatpersoner, där man kan testa olika sammansättningar av rätter för att se klimatpåverkan.

One planet plate har enligt WWF tagits fram i samråd med och beräkningar från forskare på SLU, Rise och Stockholm resilience centre och kommer att uppdateras och utvecklas när ny kunskap kommer fram via forskare och universitet, meddelar organisationen.
Mer om: klimatpåverkan | WWF


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nypremiär för Luleåbutik

Arkiv

Årets julklapp återvunnen

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Rootfruit flaggar för förlust

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Lidl tar över egna brödavdelningar

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ett steg närmare ny Svedalabutik

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nytt varumärke för Bergendahls

City Gross firade sitt första kvartssekel

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Sänd till en kollega

0.217