23948sdkhjf

Ica Sveriges mest digitaliserade företag

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ica är det mest digitaliserade företaget i Sverige enligt ny rapport.

De mest digitaliserade företagen – topp 25

1 Ica

2 SVT

3 Avanza

4 Dagens Nyheter

5 Telia

6 Aftonbladet

7 Ikea

8 Pricerunner

9 Tradera

10 NLY Scandinavia

11 Spotify

12 Åhléns

13 Lindex

14 SAS

15 Bokus

16 C More Entertainment

17 Tele 2

18 H&M

19 Expressen

20 Volvo

21 Comhem

22 CDON

23 Prisjakt

24 Apoteket

25 Jysk

– Fantastiskt roligt, vi är väldigt stolta, säger Peter Muld, CDO, chief digital officer, på Icagruppen.

I rapporten analyserar företaget Cloudrepbublic svenska bolags digitala fotavtryck på nätet. Genomgående är att de företag som hamnar högt upp på listan är aktiva på sociala medier och jobbar aktivt med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökordsmarknadsföring). De har också domäner med både organisk och köpt trafik.

Ica toppar listan före företag som SVT, Avanza, Dagens Nyheter och Telia. En lång rad detaljhandelsföretag finns bland de 100 mest digitaliserade företagen, men den enda andra dagligvarukedjan förutom Ica som finns med i toppen är City Gross på plats 85.
Toppföretagen när det gäller digitalisering är inte bara aktiva på sociala medier, de har också en hög interaktionsgrad med sina följare och kunder. Icas centrala facebookkonto har till exempel drygt 300 000 följare. Varje inlägg där får i genomsnitt 108 kommentarer.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon
– Vi skriver mycket om hälsa och hållbarhet. Det är något som både vi och våra följare lägger stor vikt vid. Det är många som är engagerade, säger Peter Muld.
– För oss är det viktigt att vara där våra kunder är, fortsätter han. Vi ser ett ändrat kundbeteende där allt fler hämtar inspiration och kunskap på sociala medier.
Han nämner Facebook och Instagram som viktiga kanaler för Ica.
– Däremot är det svårt att tala om kanalstrategier, vi försöker följa kunderna och säkerställa att vi finns där de finns.

Läs också: Icas rapport: Växer mest på nätet
Mellan branscherna skiljer sig dock strategierna, konstaterar Cloudrepublic i rapporten. På twitter regerar aktörer som förmedlar nyheter, medan till exempel H&M dominerar på Youtube med ett snitt på närmare 1,7 miljoner visningar på filmerna.
De företag som lyckas bäst med sin digitalisering är aktiva på flera sociala plattformar och interagerar mycket med sina följare, skriver de i rapporten.
Rapporten bygger på stora mängder data från sökmotorer, sociala medier, företagens egna sajter och ett antal kommersiella datakällor. Alla företag i listan är aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55, där bolagets korrekta webb-url samt ekonomiska data är kända.
Allt som allt omfattar undersökningen drygt 120 000 bolag, men även kommuner, landsting och branscher.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153