23948sdkhjf

Ica Sveriges mest digitaliserade företag

Ica är det mest digitaliserade företaget i Sverige enligt ny rapport.

De mest digitaliserade företagen – topp 25

1 Ica

2 SVT

3 Avanza

4 Dagens Nyheter

5 Telia

6 Aftonbladet

7 Ikea

8 Pricerunner

9 Tradera

10 NLY Scandinavia

11 Spotify

12 Åhléns

13 Lindex

14 SAS

15 Bokus

16 C More Entertainment

17 Tele 2

18 H&M

19 Expressen

20 Volvo

21 Comhem

22 CDON

23 Prisjakt

24 Apoteket

25 Jysk

– Fantastiskt roligt, vi är väldigt stolta, säger Peter Muld, CDO, chief digital officer, på Icagruppen.

I rapporten analyserar företaget Cloudrepbublic svenska bolags digitala fotavtryck på nätet. Genomgående är att de företag som hamnar högt upp på listan är aktiva på sociala medier och jobbar aktivt med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökordsmarknadsföring). De har också domäner med både organisk och köpt trafik.

Ica toppar listan före företag som SVT, Avanza, Dagens Nyheter och Telia. En lång rad detaljhandelsföretag finns bland de 100 mest digitaliserade företagen, men den enda andra dagligvarukedjan förutom Ica som finns med i toppen är City Gross på plats 85.
Toppföretagen när det gäller digitalisering är inte bara aktiva på sociala medier, de har också en hög interaktionsgrad med sina följare och kunder. Icas centrala facebookkonto har till exempel drygt 300 000 följare. Varje inlägg där får i genomsnitt 108 kommentarer.
– Vi skriver mycket om hälsa och hållbarhet. Det är något som både vi och våra följare lägger stor vikt vid. Det är många som är engagerade, säger Peter Muld.
– För oss är det viktigt att vara där våra kunder är, fortsätter han. Vi ser ett ändrat kundbeteende där allt fler hämtar inspiration och kunskap på sociala medier.
Han nämner Facebook och Instagram som viktiga kanaler för Ica.
– Däremot är det svårt att tala om kanalstrategier, vi försöker följa kunderna och säkerställa att vi finns där de finns.
Mellan branscherna skiljer sig dock strategierna, konstaterar Cloudrepublic i rapporten. På twitter regerar aktörer som förmedlar nyheter, medan till exempel H&M dominerar på Youtube med ett snitt på närmare 1,7 miljoner visningar på filmerna.
De företag som lyckas bäst med sin digitalisering är aktiva på flera sociala plattformar och interagerar mycket med sina följare, skriver de i rapporten.
Rapporten bygger på stora mängder data från sökmotorer, sociala medier, företagens egna sajter och ett antal kommersiella datakällor. Alla företag i listan är aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55, där bolagets korrekta webb-url samt ekonomiska data är kända.
Allt som allt omfattar undersökningen drygt 120 000 bolag, men även kommuner, landsting och branscher.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11