23948sdkhjf

Ica Sveriges mest digitaliserade företag

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ica är det mest digitaliserade företaget i Sverige enligt ny rapport.

De mest digitaliserade företagen – topp 25

1 Ica

2 SVT

3 Avanza

4 Dagens Nyheter

5 Telia

6 Aftonbladet

7 Ikea

8 Pricerunner

9 Tradera

10 NLY Scandinavia

11 Spotify

12 Åhléns

13 Lindex

14 SAS

15 Bokus

16 C More Entertainment

17 Tele 2

18 H&M

19 Expressen

20 Volvo

21 Comhem

22 CDON

23 Prisjakt

24 Apoteket

25 Jysk

– Fantastiskt roligt, vi är väldigt stolta, säger Peter Muld, CDO, chief digital officer, på Icagruppen.

I rapporten analyserar företaget Cloudrepbublic svenska bolags digitala fotavtryck på nätet. Genomgående är att de företag som hamnar högt upp på listan är aktiva på sociala medier och jobbar aktivt med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökordsmarknadsföring). De har också domäner med både organisk och köpt trafik.

Ica toppar listan före företag som SVT, Avanza, Dagens Nyheter och Telia. En lång rad detaljhandelsföretag finns bland de 100 mest digitaliserade företagen, men den enda andra dagligvarukedjan förutom Ica som finns med i toppen är City Gross på plats 85.
Toppföretagen när det gäller digitalisering är inte bara aktiva på sociala medier, de har också en hög interaktionsgrad med sina följare och kunder. Icas centrala facebookkonto har till exempel drygt 300 000 följare. Varje inlägg där får i genomsnitt 108 kommentarer.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon
– Vi skriver mycket om hälsa och hållbarhet. Det är något som både vi och våra följare lägger stor vikt vid. Det är många som är engagerade, säger Peter Muld.
– För oss är det viktigt att vara där våra kunder är, fortsätter han. Vi ser ett ändrat kundbeteende där allt fler hämtar inspiration och kunskap på sociala medier.
Han nämner Facebook och Instagram som viktiga kanaler för Ica.
– Däremot är det svårt att tala om kanalstrategier, vi försöker följa kunderna och säkerställa att vi finns där de finns.

Läs också: Icas rapport: Växer mest på nätet
Mellan branscherna skiljer sig dock strategierna, konstaterar Cloudrepublic i rapporten. På twitter regerar aktörer som förmedlar nyheter, medan till exempel H&M dominerar på Youtube med ett snitt på närmare 1,7 miljoner visningar på filmerna.
De företag som lyckas bäst med sin digitalisering är aktiva på flera sociala plattformar och interagerar mycket med sina följare, skriver de i rapporten.
Rapporten bygger på stora mängder data från sökmotorer, sociala medier, företagens egna sajter och ett antal kommersiella datakällor. Alla företag i listan är aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55, där bolagets korrekta webb-url samt ekonomiska data är kända.
Allt som allt omfattar undersökningen drygt 120 000 bolag, men även kommuner, landsting och branscher.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205