23948sdkhjf

Ica Sveriges mest digitaliserade företag

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ica är det mest digitaliserade företaget i Sverige enligt ny rapport.

De mest digitaliserade företagen – topp 25

1 Ica

2 SVT

3 Avanza

4 Dagens Nyheter

5 Telia

6 Aftonbladet

7 Ikea

8 Pricerunner

9 Tradera

10 NLY Scandinavia

11 Spotify

12 Åhléns

13 Lindex

14 SAS

15 Bokus

16 C More Entertainment

17 Tele 2

18 H&M

19 Expressen

20 Volvo

21 Comhem

22 CDON

23 Prisjakt

24 Apoteket

25 Jysk

– Fantastiskt roligt, vi är väldigt stolta, säger Peter Muld, CDO, chief digital officer, på Icagruppen.

I rapporten analyserar företaget Cloudrepbublic svenska bolags digitala fotavtryck på nätet. Genomgående är att de företag som hamnar högt upp på listan är aktiva på sociala medier och jobbar aktivt med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökordsmarknadsföring). De har också domäner med både organisk och köpt trafik.

Ica toppar listan före företag som SVT, Avanza, Dagens Nyheter och Telia. En lång rad detaljhandelsföretag finns bland de 100 mest digitaliserade företagen, men den enda andra dagligvarukedjan förutom Ica som finns med i toppen är City Gross på plats 85.
Toppföretagen när det gäller digitalisering är inte bara aktiva på sociala medier, de har också en hög interaktionsgrad med sina följare och kunder. Icas centrala facebookkonto har till exempel drygt 300 000 följare. Varje inlägg där får i genomsnitt 108 kommentarer.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon
– Vi skriver mycket om hälsa och hållbarhet. Det är något som både vi och våra följare lägger stor vikt vid. Det är många som är engagerade, säger Peter Muld.
– För oss är det viktigt att vara där våra kunder är, fortsätter han. Vi ser ett ändrat kundbeteende där allt fler hämtar inspiration och kunskap på sociala medier.
Han nämner Facebook och Instagram som viktiga kanaler för Ica.
– Däremot är det svårt att tala om kanalstrategier, vi försöker följa kunderna och säkerställa att vi finns där de finns.

Läs också: Klartecken för gratis utbildning
Mellan branscherna skiljer sig dock strategierna, konstaterar Cloudrepublic i rapporten. På twitter regerar aktörer som förmedlar nyheter, medan till exempel H&M dominerar på Youtube med ett snitt på närmare 1,7 miljoner visningar på filmerna.
De företag som lyckas bäst med sin digitalisering är aktiva på flera sociala plattformar och interagerar mycket med sina följare, skriver de i rapporten.
Rapporten bygger på stora mängder data från sökmotorer, sociala medier, företagens egna sajter och ett antal kommersiella datakällor. Alla företag i listan är aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55, där bolagets korrekta webb-url samt ekonomiska data är kända.
Allt som allt omfattar undersökningen drygt 120 000 bolag, men även kommuner, landsting och branscher.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Lidl expanderar i Malmö

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189