23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Racet pågår

Maya Saksi ser en framtid i förändring.

I nästan alla samtal och intervjuer jag har med branschfolk pratar man om den stora FÖRÄNDRINGEN. Vi är mitt inne i den, den är som ett jordskred som inte går att hejda. Kampen om kunden är ett flerfrontskrig. Den sker i närbutiken, i e-handeln, i restaurangen, på bensinmacken.

Däremot tror jag att stormarknadsformaten sjunger sin svanesång. Några enstaka butiker kommer att leva kvar, men precis som de externa handelsplatserna följer den amerikanska trenden så kommer även vi i Sverige se tomma lador i övergivna köpcentrum och handelsplatser.

Det kommer att göra ont när hela dagligvaruhandeln omdanas, men i stället kommer nya initiativ som ingen har tänkt på. Vinnare är det storföretag som har råd att plocka upp talangerna och de små pigga bolagen som gör sin nischade grej. Tricket är att lyckas införliva dem i koncernen utan att ta död på entreprenörslustan och frihetskänslan. 

Vinnare är du som lyckas engagera kunden i dina kanaler och får dem att omfamna just din e-handel.

Jag tror också att butiken kan se en ny vår, om den lyckas sätta sig mitt i rätt koordinater. Det vill säga i korsningen närhet, extra service, kringtjänster och snabbhet.

Det kan vara så enkelt som att ta fram den gamla flakmoppen och köra ut färdigmat till äldre och även vara deras lantbrevbärare. Och inte bara till de äldre förresten, jag skulle gärna se en billig tjänst i mitt villaområde som kör ut både färdigmat, mat till kylskåp och skafferi, tar hand om min eventuella fysiska post och returnerar mina och kanske agerar lokaltaxi.

Ledare Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14