Brittiskt genombrott för Food for progress

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nu tas tre Oumph-produkter in hos hundratals butiker i Storbritanniens största dagligvarukedja.

Food for progress har sedan tidigare lanserats på den brittiska marknaden, när man debuterade hos Whole foods tio brittiska butiker i september förra året. Lanseringen som sker under måndagen är betydligt större – då handlar det nämligen om Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja. Nu kommer tre produkter under varumärket Oumph att finnas i 379 av kedjans drygt 3 400 butiker i landet.

Att man kom in så pass snabbt som man gjorde hos jättekedjan hör inte till vanligheterna.

– Vi kom in på Tesco från en ovanlig ingång – vi uppmärksammades av toppledningen, som såg till att skapa rätt möten. Gaterna var egentligen stängda för att lansera så här snabbt, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare av Food for progress, till Food Supply.

Lanseringen sker alltså i en mindre del av kedjans butiker, men det viktiga är snarare vilka butiker det handlar om.

– Av de 379 butiker vi kommer in i omfattar det mer än 50 procent av deras större butiker. Just nu är vi i frysdisken och det är mer en produkt att ta hem att laga, så därför är den inte lämpad i många av de småbutikerna som finns. Här finns väldigt spännande samarbeten på gång, där vi hoppas att vi ska expandera ut i ”ready to eat”-segmenten, säger Anna-Kajsa Lidell.

Vad betyder det här för er?

– Det ska bli oerhört spännande att se om vi kan åstadkomma samma inflöde i de växtbaserade segmenten som vi gjorde i Skandinavien. Det är en stor marknad och om vi lyckas få en kategoritillväxt på samma sätt som vi gjorde första året i Sverige, där Oumph stod för 24 procent av tillväxten i kategorin, då är det helt plötsligt riktigt spännande saker som händer.

Till en början lanseras tre produkter och beroende på hur det går så har bolaget fått signaler om att det kan det bli aktuellt att expandera med fler produkter. Vad gäller produktionskapaciteten finns det oavsett mycket utrymme kvar, och man behöver enligt Anna-Kajsa Lidell komma upp i ”rejält många ton” innan man behöver tänka på anläggningar i andra länder.

– Än tickar Stora Levene (fabriken i Västsverige där Oump tillverkas, red. anm.) och kan expandera rejält, säger Anna-Kajsa Lidell, och tillägger att man exempelvis ännu inte har treskift.

Öppnar för vidare lanseringar
Tesco har även kedjor i andra länder, vilket i teorin skulle kunna öppna upp för vidare lanseringar den vägen. Bland de europeiska länder där man finns etablerade tillhör Polen, Ungern och Tjeckien till de med flest butiker, där antalen ligger mellan 200-400.

– Man kan säga så här, om de stora jättarna tycker att något är riktigt bra, då har de som grundprincip att försöka sprida det på alla de marknader där de ser en potential.

I samband med lanseringen hos Tesco tar bolaget även plats i kedjans inkubatorprogram, som skapats för att hitta intressanta, mindre bolag som man vill ha kunskapsutbyten med. Det tror Anna-Kajsa Lidell innebär att man öppnar dörren för att arbeta mer gränsöverskridande mellan kedjans varumärken och externa varumärken.

– När man skapar kontaktytor som inkubatorn får man helt plötsligt möjlighet att göra det nya tillsammans. Det bäddar verkligen för att co-creation på riktigt ska kunna ske, där man delar risk, möjligheter och resurser.

Kan man kalla det här ett genombrott?

– Ja, absolut. Det är ett genombrott på så sätt att vi lyckats tränga igenom alla lager för att nå konsumenten på marknaden. Nu väntar vi med spänning på konsumenternas reaktioner, säger Anna-Kajsa Lidell.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Arkiv

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Hemköp hakar på påstrend

Ica lanserar designerkasse

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Ica-toppen berättar om könsbytet

Stor omställning hos Coop Värmland

Sänd till en kollega

0.248