23948sdkhjf

Uppåt för fristående konsumentföreningar

Två föreningar sticker ut bland de andra.

Coop Nord och Coop Varberg hör till de fristående konsumentföreningar som ökar vinst och försäljning. Rörelsemarginalerna är på nivåer Coop Sverige bara kan drömma om.

Under 2017 lyfte vinsten i Coop Nord till 307 miljoner kronor efter finansiella poster, mer än dubbelt så mycket jämfört med året innan. Rörelsemarginalen ökade till 7,0 procent medan nettoomsättningen steg med 2,1 procent till nästan 4,2 miljarder kronor.

Bakom vinstlyftet ligger bland annat försäljningen av två handelsplatser, i Umeå och Sundsvall.

– Men det underliggande butiksresultatet är också bättre, säger Thomas Johansson, vd i Coop Nord, till Fri Köpenskap.

Under 2017 öppnade föreningen sju nya butiker, av vilka Coop Online i Umeå var först ut. Senare förvärvades fem butiker, och i slutet av året öppnade en ny butik i en befintlig lokal i stadsdelen Mariehem i Umeå.

I samma stad påbörjade Coop Nord etableringen av en nybyggd butik med en planerad säljyta på 1 700 kvadratmeter i stadsdelen Tomtebo.

– Vi vill finnas där våra medlemmar och kunder finns, i landsbygd och i städer. Vi tror på närbutiken som ett hållbart och bekvämt alternativ för en enkel vardag, säger Thomas Johansson, vars förening driver 77 butiker och stormarknader i Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län.

Johansson beskriver försäljningen av de båda handelsfastigheterna som ett ”strategiskt val”:

– I stället för att äga och förvalta stora handelsplatser investerar vi i nya butiker på fler orter. Försäljningen av våra handelsplatser i Umeå, Sundsvall och tidigare Östersund har gett oss möjlighet att förvärva befintliga butiker men också etablera nya, säger han i ett pressmeddelande.

Coop Varberg, med endast tre butiker varav Coop Forum är störst, har ökat nettoomsättningen till 403 miljoner kronor jämfört med 387 miljoner året före. Rörelseresultatet på 21,3 miljoner är nästan 800 000 kronor högre än 2016.

Det betyder att rörelsemarginalen landade på nästan 5,3 procent, vilket kan jämföras blygsamma 0,1 procent för Coop Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11