Uppåt för fristående konsumentföreningar

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Två föreningar sticker ut bland de andra.

Coop Nord och Coop Varberg hör till de fristående konsumentföreningar som ökar vinst och försäljning. Rörelsemarginalerna är på nivåer Coop Sverige bara kan drömma om.

Läs också: Coop skrotar Lilla Coop

Under 2017 lyfte vinsten i Coop Nord till 307 miljoner kronor efter finansiella poster, mer än dubbelt så mycket jämfört med året innan. Rörelsemarginalen ökade till 7,0 procent medan nettoomsättningen steg med 2,1 procent till nästan 4,2 miljarder kronor.

Bakom vinstlyftet ligger bland annat försäljningen av två handelsplatser, i Umeå och Sundsvall.

– Men det underliggande butiksresultatet är också bättre, säger Thomas Johansson, vd i Coop Nord, till Fri Köpenskap.

Under 2017 öppnade föreningen sju nya butiker, av vilka Coop Online i Umeå var först ut. Senare förvärvades fem butiker, och i slutet av året öppnade en ny butik i en befintlig lokal i stadsdelen Mariehem i Umeå.

Läs också: Sur mjölk mot matsvinn

I samma stad påbörjade Coop Nord etableringen av en nybyggd butik med en planerad säljyta på 1 700 kvadratmeter i stadsdelen Tomtebo.

– Vi vill finnas där våra medlemmar och kunder finns, i landsbygd och i städer. Vi tror på närbutiken som ett hållbart och bekvämt alternativ för en enkel vardag, säger Thomas Johansson, vars förening driver 77 butiker och stormarknader i Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län.

Johansson beskriver försäljningen av de båda handelsfastigheterna som ett ”strategiskt val”:

– I stället för att äga och förvalta stora handelsplatser investerar vi i nya butiker på fler orter. Försäljningen av våra handelsplatser i Umeå, Sundsvall och tidigare Östersund har gett oss möjlighet att förvärva befintliga butiker men också etablera nya, säger han i ett pressmeddelande.

Coop Varberg, med endast tre butiker varav Coop Forum är störst, har ökat nettoomsättningen till 403 miljoner kronor jämfört med 387 miljoner året före. Rörelseresultatet på 21,3 miljoner är nästan 800 000 kronor högre än 2016.

Det betyder att rörelsemarginalen landade på nästan 5,3 procent, vilket kan jämföras blygsamma 0,1 procent för Coop Sverige.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Coops Miró stannar i Karlstad

Dyrbart konstverk lånas ut till museum.

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker har i det tysta smugit igång med tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

1

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten. Läs Fri Köpenskaps granskning.

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Ica-toppen berättar om könsbytet

Stor omställning hos Coop Värmland

Matpriserna sjönk under augusti

Walmart bygger enorm varuautomat

Krönika: Matpriskollen: Ägg och bananer i veckans kampanjer

Dagligvaror driver näthandeln

Hemköp bygger Göteborgs innerstads största matbutik

Nätmaten upp: ”Betydligt mindre än väntat”

Sänd till en kollega

0.191