Matsmart och Paradiset i samarbete

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tillsammans sätter aktörerna ihop en matbox för att få fler att testa ekologiskt.

Med utgångspunkt i en undersökning som Matsmart själva beställt av Sifo under förra året, där man såg att en hel del av de tillfrågade valde bort ekologiska varor på grund av priset, har nätbutiken startat ett nytt samarbete.

Den nya samarbetspartnern – dagligvarukedjan Paradiset – är inriktade på just ekologiska varor, vilket också är temat för samarbetet.

Läs också: Nu kommer Paradiset hem

I ett första steg för att få fler att handla ekologiskt kommer Matsmart att sälja en varubox med ekologiska varor från nätbutikens sortiment, sammansatt av Paradisets grundare och vd Johannes Cullberg.

Läs också: Paradiset bjuder på ny runda

– Vi letar hela tiden efter nya vägar att minska matsvinnet och jag tycker att Matsmarts modell är väldigt effektiv och modern. Vårt val av samarbetspartner för den ekologiska boxen var därför enkelt, säger Johannes Cullberg i ett pressmeddelande.

Bland Matsmarts varor finns livsmedel som annars hade slängts, men som istället säljs för rabatterade priser. Boxen utgörs bland annat av varor som pasta, mjöl, bönor och quinoa, och kommer enligt nätbutiken vara billigare än i en "vanlig" butik.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

Kopparbergs gjorde vinst

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.211