Varorna som kampanjas mest i påsk
Men först förra veckan, som hade mycket frukt och grönt. Som vanligt måste jag säga och jag vidhåller att de stora variationerna mellan ordinarie pris och extrapris i just dessa varugrupperna skapar prisfokuseringen hos många konsumenter. Den allmänna uppfattningen om en butik är dyr eller billig, kan kanske påverkas av just prissättningen på frukt och grönsaker.
På Willys var det Kronfågelns 700 gram kycklinglårfilé för bara 29,90 kronor som drog mest och på Willys Hemma var det en udda men intressant produkt, veganskt ekologiskt Tofublock för 14,90 kronor styck. Kul att se lite nya produkter på topplistan!
Snart är det dags för årets största kampanjvecka, påskveckan. Förra året registrerade vi in till påskveckan 238 000 unika erbjudanden från ca 3 000 butiker över hela Sverige. Det är runt 20 procent fler än en vanlig vecka, men så gäller det att fånga kunderna just inför påsken. Matpriskollen hade i påskveckan förra året 250 000 butiksöppningar i apparna, för att se erbjudandena från lokala butiker. Förra årets mest tillagda erbjudande var ett starkt erbjudande på lösviktsgodis!
I tabellen redovisas de 15 mest kampanjade produktgrupperna och de 15 produktgrupperna som lades mest till inköpslistan påskveckan. Det är ganska bra överensstämmelse mellan utbud och efterfrågan.
Flest erbjudanden var det på läsk och det blev också den sjätte mest tillagda produktgruppen och dessutom kom Påskmusten på plats 12. Man kan se listan som en checklista. Om man inte har med de mest efterfrågade varorna, så kommer i alla fall grannbutiken att ha dem på lockpris!
|
|