Sviktande framtidstro i handeln

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Det råder allt sämre framtidstro i svensk handel. Men i e-handeln spirar optimismen.

Framtidstron bland de fysiska butikerna fortsätter att falla. Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad, där framtidsindikatorn föll med 3,2 enheter till 90,2. Det är drygt 10 enheter lägre än vid motsvarande tid förra året. Mest föll förväntningarna på den framtida försäljningen.

Dagligvaruhandeln vände nedåt igen

Allra mest dystert är det hos sällanköpsvaruhandeln, där framtidsförväntningarna har minskat under flera månader och mars blev inget undantag. Index minskade med 3,4 enheter till 85,3 under månaden. Dagligvaruhandeln vände också nedåt igen, efter att ha blivit mer optimistiska i februari. Här minskade index med 2,9 enheter till 95,1.

Optimismen spirar i e-handeln

I e-handeln är det dock ett helt annat ljud i skällan. Under 2017 uppvisade e-handeln en tillväxt på 16 procent och Handelsbarometern visar att optimismen bland e-handelsföretagen är fortsatt stark. Framtidsförväntningarna steg nämligen med ytterligare 2,5 enheter till 117,6.

Mest ökade förväntningarna om lönsamhet med 10,3 enheter till 108,1.
- Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.


Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.21