23948sdkhjf

Ica Försäkring etablerar i Växjö

Ica Försäkring flyttar sitt callcenter till Växjö och rekryterar från flyktade konkurrenten.

När konkurrenten Trygg-Hansa flyttade sitt callcenter från Växjö till Malmö, så fick Ica Försäkring möjligheten att rekrytera mycket kvalificerad personal, som annars riskerade att förlora jobbet. Det rör sig om ett tjugotal medarbetare, som planeras börja senare under våren. Carl Farberger, vd för Ica Försäkring, är mycket nöjd med nytillskotten.
- Ica Försäkring är en starkt expanderande verksamhet. Vi startade 2015 och är det snabbast växande konsumentförsäkringsbolaget och som sådant har vi en stark tillströmning av kunder. Vi passerade 100 000 kunder vid årsskiftet och våra framtidsplaner är att fortsätta växa kraftigt de närmsta åren. Då behöver vi kvalificerad personal och framför allt ett callcenter för att hantera telefontrafiken från våra kunder. 

- Vi har hittills haft hjälp av Ica Bankens personal i Borås, men vi kommer växa så mycket och vi har haft svårt att hitta utbildad personal på Borås lokala marknad. Sen såg vi på nyheterna i november att vår konkurrent Trygg-Hansa stänger ett callcenter i Växjö, där det finns upptränade medarbetare som besitter stor kompetens och då såg vi en möjlighet att fånga upp de som friställs, så att vi kan få en flygande start direkt.

Växjö nya navet

Är det här starten på en större etablering i Växjö?
- Ja, vi vill se Växjö som centralpunkten för vår kundservice. Nu har vi börjat med ett 20-tal medarbetare, men vi är en kraftigt växande verksamhet och vi kommer att behöva bli ännu fler i framtiden.

Ica Försäkringar har i dag ett callcenter i Borås, som man driver tillsammans med Ica Banken. Personalen där kommer nu att få andra arbetsuppgifter.
- De anställda i Borås som i dag som hanterar försäkringsärenden får nya uppdrag inom Ica Banken, så ingen kommer att friställas där, försäkrar Farberger.

"Har fått en gyllene möjlighet"

Du har tidigare sagt att ”det finns ett glastak för små försäkringsbolag att på allvar bryta igenom och bli stora”, hur stort steg är detta mot det målet för er?
- Det här kan man säga är en möjliggörare. Vi tror ju på allvar Ica Försäkring har alla möjligheter bryta igenom det så kallade glastaket på runt 3% marknadsandelar. ICA har både varumärket och kundbasen och naturligtvis kommer det att krävas en stor organisation för att klara av att växa i den takt vi vill. Nu har vi fått en gyllene möjlighet att göra just det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109