23948sdkhjf

Ica Försäkring etablerar i Växjö

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ica Försäkring flyttar sitt callcenter till Växjö och rekryterar från flyktade konkurrenten.

När konkurrenten Trygg-Hansa flyttade sitt callcenter från Växjö till Malmö, så fick Ica Försäkring möjligheten att rekrytera mycket kvalificerad personal, som annars riskerade att förlora jobbet. Det rör sig om ett tjugotal medarbetare, som planeras börja senare under våren. Carl Farberger, vd för Ica Försäkring, är mycket nöjd med nytillskotten.
- Ica Försäkring är en starkt expanderande verksamhet. Vi startade 2015 och är det snabbast växande konsumentförsäkringsbolaget och som sådant har vi en stark tillströmning av kunder. Vi passerade 100 000 kunder vid årsskiftet och våra framtidsplaner är att fortsätta växa kraftigt de närmsta åren. Då behöver vi kvalificerad personal och framför allt ett callcenter för att hantera telefontrafiken från våra kunder. 

- Vi har hittills haft hjälp av Ica Bankens personal i Borås, men vi kommer växa så mycket och vi har haft svårt att hitta utbildad personal på Borås lokala marknad. Sen såg vi på nyheterna i november att vår konkurrent Trygg-Hansa stänger ett callcenter i Växjö, där det finns upptränade medarbetare som besitter stor kompetens och då såg vi en möjlighet att fånga upp de som friställs, så att vi kan få en flygande start direkt.

Växjö nya navet

Är det här starten på en större etablering i Växjö?
- Ja, vi vill se Växjö som centralpunkten för vår kundservice. Nu har vi börjat med ett 20-tal medarbetare, men vi är en kraftigt växande verksamhet och vi kommer att behöva bli ännu fler i framtiden.

Ica Försäkringar har i dag ett callcenter i Borås, som man driver tillsammans med Ica Banken. Personalen där kommer nu att få andra arbetsuppgifter.
- De anställda i Borås som i dag som hanterar försäkringsärenden får nya uppdrag inom Ica Banken, så ingen kommer att friställas där, försäkrar Farberger.

"Har fått en gyllene möjlighet"

Du har tidigare sagt att ”det finns ett glastak för små försäkringsbolag att på allvar bryta igenom och bli stora”, hur stort steg är detta mot det målet för er?
- Det här kan man säga är en möjliggörare. Vi tror ju på allvar Ica Försäkring har alla möjligheter bryta igenom det så kallade glastaket på runt 3% marknadsandelar. ICA har både varumärket och kundbasen och naturligtvis kommer det att krävas en stor organisation för att klara av att växa i den takt vi vill. Nu har vi fått en gyllene möjlighet att göra just det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.271