Ica Försäkring etablerar i Växjö

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ica Försäkring flyttar sitt callcenter till Växjö och rekryterar från flyktade konkurrenten.

När konkurrenten Trygg-Hansa flyttade sitt callcenter från Växjö till Malmö, så fick Ica Försäkring möjligheten att rekrytera mycket kvalificerad personal, som annars riskerade att förlora jobbet. Det rör sig om ett tjugotal medarbetare, som planeras börja senare under våren. Carl Farberger, vd för Ica Försäkring, är mycket nöjd med nytillskotten.
- Ica Försäkring är en starkt expanderande verksamhet. Vi startade 2015 och är det snabbast växande konsumentförsäkringsbolaget och som sådant har vi en stark tillströmning av kunder. Vi passerade 100 000 kunder vid årsskiftet och våra framtidsplaner är att fortsätta växa kraftigt de närmsta åren. Då behöver vi kvalificerad personal och framför allt ett callcenter för att hantera telefontrafiken från våra kunder. 

- Vi har hittills haft hjälp av Ica Bankens personal i Borås, men vi kommer växa så mycket och vi har haft svårt att hitta utbildad personal på Borås lokala marknad. Sen såg vi på nyheterna i november att vår konkurrent Trygg-Hansa stänger ett callcenter i Växjö, där det finns upptränade medarbetare som besitter stor kompetens och då såg vi en möjlighet att fånga upp de som friställs, så att vi kan få en flygande start direkt.

Växjö nya navet

Är det här starten på en större etablering i Växjö?
- Ja, vi vill se Växjö som centralpunkten för vår kundservice. Nu har vi börjat med ett 20-tal medarbetare, men vi är en kraftigt växande verksamhet och vi kommer att behöva bli ännu fler i framtiden.

Ica Försäkringar har i dag ett callcenter i Borås, som man driver tillsammans med Ica Banken. Personalen där kommer nu att få andra arbetsuppgifter.
- De anställda i Borås som i dag som hanterar försäkringsärenden får nya uppdrag inom Ica Banken, så ingen kommer att friställas där, försäkrar Farberger.

"Har fått en gyllene möjlighet"

Du har tidigare sagt att ”det finns ett glastak för små försäkringsbolag att på allvar bryta igenom och bli stora”, hur stort steg är detta mot det målet för er?
- Det här kan man säga är en möjliggörare. Vi tror ju på allvar Ica Försäkring har alla möjligheter bryta igenom det så kallade glastaket på runt 3% marknadsandelar. ICA har både varumärket och kundbasen och naturligtvis kommer det att krävas en stor organisation för att klara av att växa i den takt vi vill. Nu har vi fått en gyllene möjlighet att göra just det.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Svagt uppåt för Strongpoint

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.224