23948sdkhjf

Framtidens butik formas i Finland

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

En dygnetruntöppen, sömlös mix av digitala och fysiska upplevelser. Finländska K-gruppens idéer om framtidens livsmedelsbutik börjar få konkret form. Om tio år kan den vara verklighet.

Se filmen om K-gruppens "Food store of the future" Öppen 24 timmar om dygnet och helt utan kassaköer:

K-gruppen, Finlands näst största dagligvarukoncern efter kooperativa S-gruppen, tog experter, K-handlare och butikspersonal till hjälp innan idéerna om framtidens matbutik konkretiserades med hjälp av VR. I filmen (ovan) avslöjas några nyheter om framtidsbutiken, som kan bli verklighet inom tio år. 

Kundupplevelser och hållbarhet är i fokus. Bland annat är butiken utrustad med växthus där lokala producenter kan odla frukt, grönsaker och blommor, som skördas och säljs direkt till kunder. Ett undervisningskök där konsumenterna får tillfälle att lära sig om matlagning och kokkonst hör också till nyheterna.

Kassaköerna i framtidsbutiken är avskaffade med hjälp av "smarta kundvagnar" och betalningar som dras automatiskt från kundens kort. Tillgängligheten är maximal: Den som väljer att beställa digitalt kan hämta ut varor när som helst under dygnets 24 timmar.

Livsmedelsbutiken är indelad i två huvudavdelningar: en marknadsplats för snabba inköp av basvaror och en färsvaruavdelning. Kunderna kan välja mellan att göra inköpen i butikslokalen eller beställa på nätet. Varorna hämtas sedan antingen på plats i butiken eller levereras till kunden.

I färskvaruavdelningen finns sådant som en smoothie-station och en restaurang med mat av hög kvalitet. Kunden kan välja mellan att slå sig ner och äta eller ta med sig maten. På flera paltser i butiken finns digitala inköpsassistenter, som enligt K-gruppen kan rekommendera produkter som passar kundens "profil, mål och värden".

Mer om: K-gruppen | Kesko
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.197