Framtidens butik formas i Finland

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

En dygnetruntöppen, sömlös mix av digitala och fysiska upplevelser. Finländska K-gruppens idéer om framtidens livsmedelsbutik börjar få konkret form. Om tio år kan den vara verklighet.

Se filmen om K-gruppens "Food store of the future" Öppen 24 timmar om dygnet och helt utan kassaköer:

K-gruppen, Finlands näst största dagligvarukoncern efter kooperativa S-gruppen, tog experter, K-handlare och butikspersonal till hjälp innan idéerna om framtidens matbutik konkretiserades med hjälp av VR. I filmen (ovan) avslöjas några nyheter om framtidsbutiken, som kan bli verklighet inom tio år. 

Kundupplevelser och hållbarhet är i fokus. Bland annat är butiken utrustad med växthus där lokala producenter kan odla frukt, grönsaker och blommor, som skördas och säljs direkt till kunder. Ett undervisningskök där konsumenterna får tillfälle att lära sig om matlagning och kokkonst hör också till nyheterna.

Kassaköerna i framtidsbutiken är avskaffade med hjälp av "smarta kundvagnar" och betalningar som dras automatiskt från kundens kort. Tillgängligheten är maximal: Den som väljer att beställa digitalt kan hämta ut varor när som helst under dygnets 24 timmar.

Livsmedelsbutiken är indelad i två huvudavdelningar: en marknadsplats för snabba inköp av basvaror och en färsvaruavdelning. Kunderna kan välja mellan att göra inköpen i butikslokalen eller beställa på nätet. Varorna hämtas sedan antingen på plats i butiken eller levereras till kunden.

I färskvaruavdelningen finns sådant som en smoothie-station och en restaurang med mat av hög kvalitet. Kunden kan välja mellan att slå sig ner och äta eller ta med sig maten. På flera paltser i butiken finns digitala inköpsassistenter, som enligt K-gruppen kan rekommendera produkter som passar kundens "profil, mål och värden".

Mer om: K-gruppen | Kesko


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Lakritskedjan expanderar

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.192