Framtidens butik formas i Finland

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

En dygnetruntöppen, sömlös mix av digitala och fysiska upplevelser. Finländska K-gruppens idéer om framtidens livsmedelsbutik börjar få konkret form. Om tio år kan den vara verklighet.

Se filmen om K-gruppens "Food store of the future" Öppen 24 timmar om dygnet och helt utan kassaköer:

K-gruppen, Finlands näst största dagligvarukoncern efter kooperativa S-gruppen, tog experter, K-handlare och butikspersonal till hjälp innan idéerna om framtidens matbutik konkretiserades med hjälp av VR. I filmen (ovan) avslöjas några nyheter om framtidsbutiken, som kan bli verklighet inom tio år. 

Kundupplevelser och hållbarhet är i fokus. Bland annat är butiken utrustad med växthus där lokala producenter kan odla frukt, grönsaker och blommor, som skördas och säljs direkt till kunder. Ett undervisningskök där konsumenterna får tillfälle att lära sig om matlagning och kokkonst hör också till nyheterna.

Kassaköerna i framtidsbutiken är avskaffade med hjälp av "smarta kundvagnar" och betalningar som dras automatiskt från kundens kort. Tillgängligheten är maximal: Den som väljer att beställa digitalt kan hämta ut varor när som helst under dygnets 24 timmar.

Livsmedelsbutiken är indelad i två huvudavdelningar: en marknadsplats för snabba inköp av basvaror och en färsvaruavdelning. Kunderna kan välja mellan att göra inköpen i butikslokalen eller beställa på nätet. Varorna hämtas sedan antingen på plats i butiken eller levereras till kunden.

I färskvaruavdelningen finns sådant som en smoothie-station och en restaurang med mat av hög kvalitet. Kunden kan välja mellan att slå sig ner och äta eller ta med sig maten. På flera paltser i butiken finns digitala inköpsassistenter, som enligt K-gruppen kan rekommendera produkter som passar kundens "profil, mål och värden".

Mer om: K-gruppen | Kesko


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Arkiv

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Sänd till en kollega

0.189