Framtidens butik formas i Finland

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

En dygnetruntöppen, sömlös mix av digitala och fysiska upplevelser. Finländska K-gruppens idéer om framtidens livsmedelsbutik börjar få konkret form. Om tio år kan den vara verklighet.

Se filmen om K-gruppens "Food store of the future" Öppen 24 timmar om dygnet och helt utan kassaköer:

K-gruppen, Finlands näst största dagligvarukoncern efter kooperativa S-gruppen, tog experter, K-handlare och butikspersonal till hjälp innan idéerna om framtidens matbutik konkretiserades med hjälp av VR. I filmen (ovan) avslöjas några nyheter om framtidsbutiken, som kan bli verklighet inom tio år. 

Kundupplevelser och hållbarhet är i fokus. Bland annat är butiken utrustad med växthus där lokala producenter kan odla frukt, grönsaker och blommor, som skördas och säljs direkt till kunder. Ett undervisningskök där konsumenterna får tillfälle att lära sig om matlagning och kokkonst hör också till nyheterna.

Kassaköerna i framtidsbutiken är avskaffade med hjälp av "smarta kundvagnar" och betalningar som dras automatiskt från kundens kort. Tillgängligheten är maximal: Den som väljer att beställa digitalt kan hämta ut varor när som helst under dygnets 24 timmar.

Livsmedelsbutiken är indelad i två huvudavdelningar: en marknadsplats för snabba inköp av basvaror och en färsvaruavdelning. Kunderna kan välja mellan att göra inköpen i butikslokalen eller beställa på nätet. Varorna hämtas sedan antingen på plats i butiken eller levereras till kunden.

I färskvaruavdelningen finns sådant som en smoothie-station och en restaurang med mat av hög kvalitet. Kunden kan välja mellan att slå sig ner och äta eller ta med sig maten. På flera paltser i butiken finns digitala inköpsassistenter, som enligt K-gruppen kan rekommendera produkter som passar kundens "profil, mål och värden".

Mer om: K-gruppen | Kesko


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.187