Coop Värmland siktar på vinst i år

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Fjolåret blev ytterligare ett förlustår för Coop Värmland. Men åtgärderna som satts in gör att föreningens vd Tomas Sjölander förutspår vinst redan i år.

Coop Värmland valde att ta stora kostnader under 2017 för att skapa en förutsättning för en vändning under 2018. Föreningen har redan tidigare berättat för Fri Köpenskap att fjolåret innebar lägre omsättning och skulle landa i förluster.

Åtgärdspaketet har bland annat medför att Coop Värmland avvecklat olönsamma delar inom lager, transporter, produktion, fackhandel och dagligvarubutiker.

”Åtgärderna ligger i linje med styrelsens strategi”, säger Coop Värmlands vd Tomas Sjölander i ett pressmeddelande.

Han konstaterar att alla omställningar kostar pengar oavsett om det handlar om avvecklingar eller nyetableringar.

”Vi har också valt att belasta så mycket kostnader som möjligt på 2017 för att på så sätt skapa förutsättningar till förbättringar för kommande år”, säger Sjölander.

Samtidigt har Coop Värmland investerat tungt i omställningar av butiker. Målet är att skapa mer hållbara och attraktiva miljöer, och under 2017 ökade medlemsantalet.

Coop Värmland i siffror:

Fakta om föreningen

Huvudkontor: Karlstad

Dotterbolag: Pekos Värmland AB med fjorton lågprisbutiker, Gränsköp Värmland AB med två butiker vid svensk-norska gränsen

Antal butiker med dagligvaruhandel: ett 60-tal: 2 Forum (stormarknader), 5 Stora Coop (stormarknader, varav vissa har restaurang och kafé), 8 Extra, 15 Konsum, 5 Coop, 1 Lilla Coop och 9 Nära, 14 Pekås och 2 Maximat.

Fackhandel: Föreningens sista fackhandelsbutiker i koncepten Affection/Mansion avvecklades under 1917. Detsamma gäller Karlstad Saluhall där Coop Värmland hade samordningsansvar och var huvudman. 

Industri: Bageri- och charktillverkning avvecklades under 2017.

Källa: Coop Värmlands årsrapport 2017



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.197