Svensk mat för svenska magar

Maya Saksi om den svenska matens framtid i dagligvaruhandeln.

I juni förra året antog Riksdagen den nationella livsmedelsstrategin. Den ska omfatta hela livsmedelskedjan och öka matproduktionen. Det ska leda till fler jobb och ökad tillväxt i Sverige. Regeringen satsar en miljard på att genomföra strategin. Samtidigt rapporterar Livsmedelsföretagen att förra året låg försäljningsökningen nära noll för matproducenterna.

I branschen talar vi mycket om det förändrade konsumentbeteendet där snabbhet och bekvämlighet ligger främst, men enligt Livsmedelsföretagen är det billigare standardsortimentet som säljer snarare än premiumprodukter. Och svenska produkter tappar marknadsandelar i butiken eftersom importerat och emv ökar.

Carl Eckerdal, analytiker på Livsmedelsföretagen, sätter sitt hopp till exporten i stället när de svenska konsumenterna sviker.
Det verkar också den svenska livsmedelsstrategin göra. Hela fyra uppdrag av 38 inom ramen för strategin går ut på främja exporten.

Jag tror knappast att den svenska dagligvaruhandeln och livsmedelsbranschen kan luta sig mot regeringens livsmedelsstrategi för vare sig export eller ökad konsumtion av svenska livsmedel. Därtill agerar svenska myndigheter och andra statliga aktörer alldeles för långsamt.

Varför köper inte konsumenterna svenskt när alla undersökningar pekar på att de vill ha vegetariskt, svenskt och gärna lokalodlat? Även om det inte är den mest prioriterade och hetaste trenden i år, är intresset hos konsumenten fortfarande högt och på väg att gå över till att bli något av en hygienfaktor.

I stället för att se exporten som vägen framåt för en ökad livsmedelsförsäljning torde det ligga i allas intresse att övertyga kunden om att svensk mat är bra och prisvärd.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.183