Svensk mat för svenska magar

Maya Saksi om den svenska matens framtid i dagligvaruhandeln.

I juni förra året antog Riksdagen den nationella livsmedelsstrategin. Den ska omfatta hela livsmedelskedjan och öka matproduktionen. Det ska leda till fler jobb och ökad tillväxt i Sverige. Regeringen satsar en miljard på att genomföra strategin. Samtidigt rapporterar Livsmedelsföretagen att förra året låg försäljningsökningen nära noll för matproducenterna.

I branschen talar vi mycket om det förändrade konsumentbeteendet där snabbhet och bekvämlighet ligger främst, men enligt Livsmedelsföretagen är det billigare standardsortimentet som säljer snarare än premiumprodukter. Och svenska produkter tappar marknadsandelar i butiken eftersom importerat och emv ökar.

Carl Eckerdal, analytiker på Livsmedelsföretagen, sätter sitt hopp till exporten i stället när de svenska konsumenterna sviker.
Det verkar också den svenska livsmedelsstrategin göra. Hela fyra uppdrag av 38 inom ramen för strategin går ut på främja exporten.

Jag tror knappast att den svenska dagligvaruhandeln och livsmedelsbranschen kan luta sig mot regeringens livsmedelsstrategi för vare sig export eller ökad konsumtion av svenska livsmedel. Därtill agerar svenska myndigheter och andra statliga aktörer alldeles för långsamt.

Varför köper inte konsumenterna svenskt när alla undersökningar pekar på att de vill ha vegetariskt, svenskt och gärna lokalodlat? Även om det inte är den mest prioriterade och hetaste trenden i år, är intresset hos konsumenten fortfarande högt och på väg att gå över till att bli något av en hygienfaktor.

I stället för att se exporten som vägen framåt för en ökad livsmedelsförsäljning torde det ligga i allas intresse att övertyga kunden om att svensk mat är bra och prisvärd.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Lakritskedjan expanderar

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

De har Sveriges nöjdaste kunder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.184