Tillit är nyckeln till framgångsrik förändring

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, vd Kooperativa förbundet om framtiden för KF och Coop.

De senaste åren har inneburit en omfattande förändringsresa för KF och Coop. För mig som vd i KF har tillit hela tiden varit ledordet. Alla, från ordföranden och vd:ar i våra konsumentföreningar till medarbetare på butiksgolven och tjänstemännen i Solna, måste känna sig trygga i de beslut som fattas. Det är en utmaning, men också en nödvändighet, att i ett snabbt genomförandetempo skapa den tilliten. 

Läs också: Ställde om snabbt

KF och Coop har en komplex struktur, där butiker drivs både i konsumentföreningar och dotterbolag. Historiskt har det inneburit att föreningar och bolag ibland agerat med större fokus på den egna framgången än på helhetens. Det har inte alltid, vilket är ett understatement, gagnat lönsamheten. Det har vi nu ändrat på. Under 2017 har våra 31 konsumentföreningar genom KFs styrelse gett ett tydligt mandat till Coop Sverige att fatta gemensamma beslut som sedan ska vara utgångspunkten för butiksdriften. 

Det har också skapats nya strukturer för hur vi ska jobba tillsammans. Coop Sverige ska vara den gemensamma leverantören av varor och tjänster till alla 657 Coopbutiker. Förändringsarbetet drivs under devisen ”Tillsammans gör vi en bättre affär”, för precis så är det. Det är bara tillsammans vi kan skapa långsiktig lönsamhet och tillväxt. 

Mitt ledarskap måste därför bygga på att skapa tillit som en nyckel till lönsamhet. Det är viktigt i allt ledarskap som vill nå en uthållig förändring, men inom KF och Coop är det helt avgörande. KF är ett kooperativt styrt bolag där vare sig jag eller någon annan kan peka med hela handen och säga ”Gör!” Föreningarna är också KFs uppdragsgivare och de är egna juridiska personer. De måste gå med för att de tror att det är rätt väg – däri ligger den stora utmaningen. . 

Dit har vi nått idag. Men mycket återstår – även om organisationsmodellen är på plats återstår själva arbetet. Fortsatt öppenhet, tydlighet och dialog är helt centralt. Sambanden ör tydliga. Med tillit som grund skapas samarbete. Med samarbete vinner du synergier. Med synergierna skapar du vinster, som vi sedan i förlängningen kan använda till mer av medlemsnytta och återbäring. Nu har vi tagit första steget på den vägen. 

Tommy Ohlström, vd Kooperativa förbundet

Mer om: Coop | KF


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Coop Forum Ingelsta stänger

Arkiv

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Kedjan som lockar ungdomar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Extrabutiken i Avesta upphör

Sänd till en kollega

0.245