Tillit är nyckeln till framgångsrik förändring

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, vd Kooperativa förbundet om framtiden för KF och Coop.

De senaste åren har inneburit en omfattande förändringsresa för KF och Coop. För mig som vd i KF har tillit hela tiden varit ledordet. Alla, från ordföranden och vd:ar i våra konsumentföreningar till medarbetare på butiksgolven och tjänstemännen i Solna, måste känna sig trygga i de beslut som fattas. Det är en utmaning, men också en nödvändighet, att i ett snabbt genomförandetempo skapa den tilliten. 

Läs också: Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

KF och Coop har en komplex struktur, där butiker drivs både i konsumentföreningar och dotterbolag. Historiskt har det inneburit att föreningar och bolag ibland agerat med större fokus på den egna framgången än på helhetens. Det har inte alltid, vilket är ett understatement, gagnat lönsamheten. Det har vi nu ändrat på. Under 2017 har våra 31 konsumentföreningar genom KFs styrelse gett ett tydligt mandat till Coop Sverige att fatta gemensamma beslut som sedan ska vara utgångspunkten för butiksdriften. 

Det har också skapats nya strukturer för hur vi ska jobba tillsammans. Coop Sverige ska vara den gemensamma leverantören av varor och tjänster till alla 657 Coopbutiker. Förändringsarbetet drivs under devisen ”Tillsammans gör vi en bättre affär”, för precis så är det. Det är bara tillsammans vi kan skapa långsiktig lönsamhet och tillväxt. 

Mitt ledarskap måste därför bygga på att skapa tillit som en nyckel till lönsamhet. Det är viktigt i allt ledarskap som vill nå en uthållig förändring, men inom KF och Coop är det helt avgörande. KF är ett kooperativt styrt bolag där vare sig jag eller någon annan kan peka med hela handen och säga ”Gör!” Föreningarna är också KFs uppdragsgivare och de är egna juridiska personer. De måste gå med för att de tror att det är rätt väg – däri ligger den stora utmaningen. . 

Dit har vi nått idag. Men mycket återstår – även om organisationsmodellen är på plats återstår själva arbetet. Fortsatt öppenhet, tydlighet och dialog är helt centralt. Sambanden ör tydliga. Med tillit som grund skapas samarbete. Med samarbete vinner du synergier. Med synergierna skapar du vinster, som vi sedan i förlängningen kan använda till mer av medlemsnytta och återbäring. Nu har vi tagit första steget på den vägen. 

Tommy Ohlström, vd Kooperativa förbundet

Mer om: Coop | KF


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Skärgårdshandlarens megasommar

Nyhetsbrev

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Arkiv

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Sänd till en kollega

0.239