23948sdkhjf

Arla planerar ny specialmärkning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Om mjölkproducenterna låter korna vara ute längre än vad lagstiftningen kräver ska de få mer betalt av Arla – en satsning som går under namnet "sommarmjölk", rapporterar Lantbruksnytt.

Konsumenterna ser ett större värde i mjölk från kor som går ute, ser Arla, som nu håller på med en ny satsning kallad "sommarmjölk". De mjölkproducenter som låter korna beta ute längre än vad beteslagsstiftningen kräver ska få mer betalt, rapporterar Lantbruksnytt.

Satsningen kommer att riktas mot konventionella producenter, som ska få cirka 7 öre mer per kilo mjölk om korna betar ute 25 procent längre än lagstiftningens krav – detta enligt ett utskick till mjölkbönder som tidningen tagit del av.

Märkningen "Sommarmjölk" ska sedan användas till olika produkter där mjölken används. Vilka det blir vill Arla ännu inte avslöja, men enligt tidningen rör det sig bland annat om konsumtionsmjölk, fil och grädde.

Läs också: Kunderna rasar – bojkottar Arla

– Själva produkterna är inte lanserade ännu. Det kommer att bli en satsning riktad mot de konventionella djurbönderna med ökad djuromsorg, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige, till Lantbruksnytt.

Läs också: Pucko att dribbla med vinnande namn

Enligt kommentarer till TT är Arla i gång med att sjösätta systemet och hoppas vara klara innan sommaren.

I dagens beteslagstiftning ska mjölkkor vara utomhus fyra månader under betessäsongen i södra Sverige, tre månader i mellersta Sverige och två månader i norra Sverige. En ökning med 25 procent motsvarar alltså 15-30 dagar extra beroende på geografiskt läge.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153