Arla planerar ny specialmärkning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Om mjölkproducenterna låter korna vara ute längre än vad lagstiftningen kräver ska de få mer betalt av Arla – en satsning som går under namnet "sommarmjölk", rapporterar Lantbruksnytt.

Konsumenterna ser ett större värde i mjölk från kor som går ute, ser Arla, som nu håller på med en ny satsning kallad "sommarmjölk". De mjölkproducenter som låter korna beta ute längre än vad beteslagsstiftningen kräver ska få mer betalt, rapporterar Lantbruksnytt.

Satsningen kommer att riktas mot konventionella producenter, som ska få cirka 7 öre mer per kilo mjölk om korna betar ute 25 procent längre än lagstiftningens krav – detta enligt ett utskick till mjölkbönder som tidningen tagit del av.

Märkningen "Sommarmjölk" ska sedan användas till olika produkter där mjölken används. Vilka det blir vill Arla ännu inte avslöja, men enligt tidningen rör det sig bland annat om konsumtionsmjölk, fil och grädde.

Läs också: Starbucks förlänger med Arla

– Själva produkterna är inte lanserade ännu. Det kommer att bli en satsning riktad mot de konventionella djurbönderna med ökad djuromsorg, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige, till Lantbruksnytt.

Läs också: Från Arla till Dagrofa

Enligt kommentarer till TT är Arla i gång med att sjösätta systemet och hoppas vara klara innan sommaren.

I dagens beteslagstiftning ska mjölkkor vara utomhus fyra månader under betessäsongen i södra Sverige, tre månader i mellersta Sverige och två månader i norra Sverige. En ökning med 25 procent motsvarar alltså 15-30 dagar extra beroende på geografiskt läge.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.232