Arla planerar ny specialmärkning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Om mjölkproducenterna låter korna vara ute längre än vad lagstiftningen kräver ska de få mer betalt av Arla – en satsning som går under namnet "sommarmjölk", rapporterar Lantbruksnytt.

Konsumenterna ser ett större värde i mjölk från kor som går ute, ser Arla, som nu håller på med en ny satsning kallad "sommarmjölk". De mjölkproducenter som låter korna beta ute längre än vad beteslagsstiftningen kräver ska få mer betalt, rapporterar Lantbruksnytt.

Satsningen kommer att riktas mot konventionella producenter, som ska få cirka 7 öre mer per kilo mjölk om korna betar ute 25 procent längre än lagstiftningens krav – detta enligt ett utskick till mjölkbönder som tidningen tagit del av.

Märkningen "Sommarmjölk" ska sedan användas till olika produkter där mjölken används. Vilka det blir vill Arla ännu inte avslöja, men enligt tidningen rör det sig bland annat om konsumtionsmjölk, fil och grädde.

Läs också: Kvarghajpen över

– Själva produkterna är inte lanserade ännu. Det kommer att bli en satsning riktad mot de konventionella djurbönderna med ökad djuromsorg, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige, till Lantbruksnytt.

Läs också: Arla ska spara in miljarder

Enligt kommentarer till TT är Arla i gång med att sjösätta systemet och hoppas vara klara innan sommaren.

I dagens beteslagstiftning ska mjölkkor vara utomhus fyra månader under betessäsongen i södra Sverige, tre månader i mellersta Sverige och två månader i norra Sverige. En ökning med 25 procent motsvarar alltså 15-30 dagar extra beroende på geografiskt läge.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.232