23948sdkhjf

Postnord: "Anmälan är helt grundlös"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Postnord slår tillbaka mot anmälan och avfärdar den som totalt obefogad.

Konsumenten Mats Ericsson, som tidigare drivit ett litet importföretag, har anmält Postnord till Konkurrensverket för den avgift man tar ut på paket från Kina. Han tycker att postoperatören utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift, som dessutom strider mot svensk lag. Nu svarar Postnord på anmälan.

Läs också: ”Postombuden kan räkna med ännu mer kaos”

– Vi tycker att den är helt grundlös, vi förstår den inte över huvud taget. Men nu får man vänta och se. Det är dessutom en anmälan till en instans som själva verkar vara förvånade över att de fått anmälan. Vi får helt enkelt avvakta och se hur de hanterar den, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

– Vi har så klart gjort en juridisk bedömning av hanteringen innan vi startade den. Vi anser att det är i linje med den internationella postfederationens regelverk att ta ut en kostnadsbaserad avgift för den här typen av hantering, som dessutom än så länge är lägre än vad kostnaden för systemet är. Men vi gör bedömningen att den över tid kommer att matcha kostnaden för systemet. Vi gör bedömningen över tid att volymerna kommer att gå ner och då är vår bedömning att vi ska klara av att hantera kostnaderna.

Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, står det bland annat att läsa i anmälan.

– Det må stå för honom. Vi har en avgift för hanteringen vare sig vi är ombud eller någon annan är ombud. Det innebär att det finns en hanteringskostnad oaktat detta och det i sin tur innebär att vi måste ta ut en avgift, säger Thomas Backteman.

Är det här bara en missnöjesyttring från en enskild person, som ni ser det?
– Det är förstås svårt att svara på. Vi har hört ryktesvägen att en av de stora e-handelsaktörerna förbereder en negativ pr-kampanj mot oss. Om det är det, eller en enskild privatperson vet vi ju inte, men det här faller ju inom ramarna för det.

Inte nog med detta. Under torsdagen publicerade Medieakademin sin förtroendebarometer som visade att allmänhetens förtroende för Postnord rasat ytterligare, från 16 till elva procent.

– Det är i linje med våra egna mätningar. Vi mäter löpande varje månad och ser ett minskat förtroende. Det är förstås ingenting som vi är nöjda med. Vi kommer att fortsäta jobba för att säkerställa att vi får tillbaka det förtroende vi uppenbart gått miste om. Det gör vi varje dag, genom att försöka genomföra en så bra verksamhet som möjligt med de förutsättningar vi har. Våra medarbetare kämpar varje dag med att leverera de brev och paket som våra kunder ska ta emot, eller skicka, avslutar Backteman.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Santa Maria byter kryddlock – igen

Ägaren Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Nyhetsbrev

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Arkiv

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Mathem anklagas för matsnusk

Anklagas för att mögel, varma bilar och usla arbetsförhållanden.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

"På sikt kommer fler och fler förpackningar att bytas ut"

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

Efter City Gross och Coop gått bet - nu vill Lidl försöka

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

HK Scan säger upp 165

Ny Stora Coop till Stockholm

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Här har Lidl storslagna planer

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

På nytt jobb
Han tar över Stora Coop

Trög månad för Ica

På nytt jobb
Kommunikationschef lämnar Coop

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Sänd till en kollega

0.191