Postnord: "Anmälan är helt grundlös"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Postnord slår tillbaka mot anmälan och avfärdar den som totalt obefogad.

Konsumenten Mats Ericsson, som tidigare drivit ett litet importföretag, har anmält Postnord till Konkurrensverket för den avgift man tar ut på paket från Kina. Han tycker att postoperatören utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift, som dessutom strider mot svensk lag. Nu svarar Postnord på anmälan.

Läs också: Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

– Vi tycker att den är helt grundlös, vi förstår den inte över huvud taget. Men nu får man vänta och se. Det är dessutom en anmälan till en instans som själva verkar vara förvånade över att de fått anmälan. Vi får helt enkelt avvakta och se hur de hanterar den, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

– Vi har så klart gjort en juridisk bedömning av hanteringen innan vi startade den. Vi anser att det är i linje med den internationella postfederationens regelverk att ta ut en kostnadsbaserad avgift för den här typen av hantering, som dessutom än så länge är lägre än vad kostnaden för systemet är. Men vi gör bedömningen att den över tid kommer att matcha kostnaden för systemet. Vi gör bedömningen över tid att volymerna kommer att gå ner och då är vår bedömning att vi ska klara av att hantera kostnaderna.

Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, står det bland annat att läsa i anmälan.

– Det må stå för honom. Vi har en avgift för hanteringen vare sig vi är ombud eller någon annan är ombud. Det innebär att det finns en hanteringskostnad oaktat detta och det i sin tur innebär att vi måste ta ut en avgift, säger Thomas Backteman.

Är det här bara en missnöjesyttring från en enskild person, som ni ser det?
– Det är förstås svårt att svara på. Vi har hört ryktesvägen att en av de stora e-handelsaktörerna förbereder en negativ pr-kampanj mot oss. Om det är det, eller en enskild privatperson vet vi ju inte, men det här faller ju inom ramarna för det.

Inte nog med detta. Under torsdagen publicerade Medieakademin sin förtroendebarometer som visade att allmänhetens förtroende för Postnord rasat ytterligare, från 16 till elva procent.

– Det är i linje med våra egna mätningar. Vi mäter löpande varje månad och ser ett minskat förtroende. Det är förstås ingenting som vi är nöjda med. Vi kommer att fortsäta jobba för att säkerställa att vi får tillbaka det förtroende vi uppenbart gått miste om. Det gör vi varje dag, genom att försöka genomföra en så bra verksamhet som möjligt med de förutsättningar vi har. Våra medarbetare kämpar varje dag med att leverera de brev och paket som våra kunder ska ta emot, eller skicka, avslutar Backteman.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Coop Forum Ingelsta stänger

Arkiv

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Kedjan som lockar ungdomar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Extrabutiken i Avesta upphör

Sänd till en kollega

0.185