23948sdkhjf

Bakluckeförsäljningen växer så det knakar

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Genom nätverkande i sociala medier möts konsumenter och producenter i så kallade Reko-ringar för att handla direkt från bondens baklucka.

Att handla närproducerad mat är populärt och antalet Reko-ringar ökar i hela Norden. Fenomenet, som startade 2013 i Österbotten, Finland, börjar med en grupp på sociala medier (facebook), där både matproducenter och konsumenter är medlemmar. Konsumenterna meddelar i inlägg vad de vill beställa och producenten levererar varorna direkt utan mellanled. Det är producentens ansvar att följa lagar om livsmedel och skatt.

Intresset för Reko-ringar har ökat i hela landet och det finns runt 50 grupper på sociala medier idag. Fördelarna med försäljningsmetoden är att konsumenten får färska och prisvärda produkter av känt ursprung. Producenterna möter sina kunder som bidrar med feedback- och utvecklingsidéer och konsumenterna får möjlighet att ställa frågor om produktionsvillkoren.
Det främjar hållbar konsumtion, lokal produktion som tar hänsyn till miljön, mindre reklam och onödiga förpackningar, tycker anhängarna. 

Mer om: Reko-ring
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Lågpris större hot än Amazon”

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Arkiv

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Ica-butik stänger

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Coop dubbla finalister

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Historiskt låg skörd av matpotatis

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Sänd till en kollega

0.305