23948sdkhjf

Bakluckeförsäljningen växer så det knakar

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Genom nätverkande i sociala medier möts konsumenter och producenter i så kallade Reko-ringar för att handla direkt från bondens baklucka.

Att handla närproducerad mat är populärt och antalet Reko-ringar ökar i hela Norden. Fenomenet, som startade 2013 i Österbotten, Finland, börjar med en grupp på sociala medier (facebook), där både matproducenter och konsumenter är medlemmar. Konsumenterna meddelar i inlägg vad de vill beställa och producenten levererar varorna direkt utan mellanled. Det är producentens ansvar att följa lagar om livsmedel och skatt.

Intresset för Reko-ringar har ökat i hela landet och det finns runt 50 grupper på sociala medier idag. Fördelarna med försäljningsmetoden är att konsumenten får färska och prisvärda produkter av känt ursprung. Producenterna möter sina kunder som bidrar med feedback- och utvecklingsidéer och konsumenterna får möjlighet att ställa frågor om produktionsvillkoren.
Det främjar hållbar konsumtion, lokal produktion som tar hänsyn till miljön, mindre reklam och onödiga förpackningar, tycker anhängarna. 

Mer om: Reko-ring


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Santa Maria byter kryddlock – igen

Ägaren Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Nyhetsbrev

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Arkiv

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Mathem anklagas för matsnusk

Anklagas för att mögel, varma bilar och usla arbetsförhållanden.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

"På sikt kommer fler och fler förpackningar att bytas ut"

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

Efter City Gross och Coop gått bet - nu vill Lidl försöka

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

HK Scan säger upp 165

Ny Stora Coop till Stockholm

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Här har Lidl storslagna planer

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

På nytt jobb
Han tar över Stora Coop

Trög månad för Ica

På nytt jobb
Kommunikationschef lämnar Coop

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Sänd till en kollega

0.167