Lussebullar blev till ”påskkatter”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Överblivna bakverk blev till ny påskspecialitet.

När personalen på Coop Forum i Bäckebol fick ta emot en beställning på 600 lussebullar blev de minst sagt förvånade. Ett misstag kanske? Nej, det var helt enkelt överblivna, men fullt ätbara lussebullar från i julas som skickats ut från centrallagret till cirka 25 butiker i landet, det skriver Expressen.

Läs också: Coop Sisjön prisades igen

Mikael Otterdahl, färskvaruchef på Coop i Bäckebol blev själv förvånad när bullarna dök upp men han och personalen bestämde sig för att baka upp bullarna och sälja dem.

– Julen varar ända fram till påska tänkte jag, vi tyckte det var onödigt att slänga dem så vi bestämde oss för att sälja dem, säger han till tidningen.

På Coop i Stenungsund kallades bullarna för påskkatter och i Bäckebol valde man att kalla de nygamla bakverken för marskatter. Oavsett namn så verkar de ha blivit en hit hos kunderna.

– Vi bakade upp 300 för skojs skull i torsdags och sålde slut på alla. De innehåller saffran och är gula så det passar ju påsken, säger Mikael Otterdahl.

Men Mikael Otterdahl tror inte att marskatterna, trots den goda försäljningen kommer att bli en ny trend.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.195