23948sdkhjf

Lussebullar blev till ”påskkatter”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Överblivna bakverk blev till ny påskspecialitet.

När personalen på Coop Forum i Bäckebol fick ta emot en beställning på 600 lussebullar blev de minst sagt förvånade. Ett misstag kanske? Nej, det var helt enkelt överblivna, men fullt ätbara lussebullar från i julas som skickats ut från centrallagret till cirka 25 butiker i landet, det skriver Expressen.

Läs också: Personalen får ledigt på julafton: ”Det känns bra i handlarhjärtat”

Mikael Otterdahl, färskvaruchef på Coop i Bäckebol blev själv förvånad när bullarna dök upp men han och personalen bestämde sig för att baka upp bullarna och sälja dem.

– Julen varar ända fram till påska tänkte jag, vi tyckte det var onödigt att slänga dem så vi bestämde oss för att sälja dem, säger han till tidningen.

På Coop i Stenungsund kallades bullarna för påskkatter och i Bäckebol valde man att kalla de nygamla bakverken för marskatter. Oavsett namn så verkar de ha blivit en hit hos kunderna.

– Vi bakade upp 300 för skojs skull i torsdags och sålde slut på alla. De innehåller saffran och är gula så det passar ju påsken, säger Mikael Otterdahl.

Men Mikael Otterdahl tror inte att marskatterna, trots den goda försäljningen kommer att bli en ny trend.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Arkiv

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152