Amazon intar Europa med dagligvaror

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Amerikanska nätjätten Amazon har inlett erövringen av dagligvarumarknaderna i Europa. I veckan blev det klart med ett större partnerskap i den franska huvudstadsregionen.

Att Amazon letat efter en partner inom fransk dagligvaruhandel har länge varit en offentlig hemlighet. I måndags kom bekräftelsen: nätjätten inleder ett samarbete med Monoprix, för att kunna erbjuda "ultrasnabba" leveranser av livsmedel och andra dagligvaror till kunder i Paris med omgivningar.

Försäljningen av Monoprix varor ska ske både i Prime Now-appen och på webbsidan. Där är det redan möjligt att beställa en del matvaror, både produkter med Amazons egna varumärken samt från bland andra ekokedjan  Bio c' Bon och gorumetmatgruppen Fauchon. Därutöver finns ett stort utbud av mat från restauranger i Parisområdet och en del elektronik. Sammanlagt omfattar Amazons utbud cirka 1 miljon artiklar.

Varor inom en timme

Prime Now bygger på abonnemang och en tilläggsavgift. Kunder beställer i appen eller e-butiken på nätet och får varorna inom en timme. För dem som enbart har tjänsten Prime, utan tilläggsavgiften för Now, handlar det enligt standardvillkoren om leverans inom två timmar från beställning. Men Frédéric Duval, landschef för Amazon i Frankrike, talar om "ultrasnabba" leveranser. 

Enligt European Supermarket Magazine är det 5 000-10 000 artiklar ur Monoprix sortiment som kommer att erbjudas. När leveranserna via Prime Now startar är inte känt, men enligt ett gemensamt uttalande från Amazon, Groupe Casino och Monoprix sker premiären någon gång i år.

Stärker strategin

Monoprix ägs av franska dagligvarujätten Groupe Casino, förnärvarande fyra på den franska marknaden efter Intermarché, Carrefour och Leclerc . Styrelseordföranden och koncernchefen Jean-Charles Naouri talar om ett unikt partnerskap mellan kedjan och Amazon.

Tack vare det stärker Groupe Casino sin omnikanaldistributionsstrategi och kommer ännu närmare kunderna och deras behov", säger han enligt det gemensamma pressmeddelandet i måndags.

Monoprix driver cirka 800 butiker, främst i Frankrike. Bolaget har sex butiksprofiler och dess styrelseordförande Régis Schulz konstaterar i samma meddelande att kedjan kommer att dra nytta av [att ingå i] den mest omfattande matleveranstjänsten i Paris.

Inte okontroversiell

Amazons Prime Now är inte okontroversiell. När tjänsten lanserades i den franska huvudstaden 2016 krävde borgmästaren Anne Hidalgo att företaget skulle garantera att den varken bidrar till ökade luftföroreningar eller minskar mångfalden i det lokala näringslivet, rapporterar The Verge. 

Sedan Amazon köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods för motsvarande nästan 113 miljarder kronor har det spekulerats om något liknande kan inträffa i Europa. Samarbetet med Monprix är det första större strategiska partnerskapet på kontinenten, och bedömare talar om att det kan komma att rita om den franska dagligvarukartan. 

Marginell ökning

Andra analytiker tonar ned de möjliga följderna, och pekar på att uppgörelsen liknar Amazons överenskommelse med brittiska kedjan Morrisons för två år sedan. Där har företagen knaprat i sig endast marginella andelar av den växande e-handelsmarknaden för livsmedel.

Casino Group har redan leveransavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado, och vissa bedömare betraktar partnerskapet med Amazon mer som ett komplement. Dessutom, påpekar de, kan partnerskapet vara ett sätt att snabbt komma i gång med leveranser i Parisområdet, där Monoprix konkurrent Leclerc startade en tjänst med hemkörning i måndags. Ocados leveranser av Monoprix varor väntas starta först 2019. 

Partnerskapet mellan Amazon och Monprix har däremot eldat på rykten om att en större affär kan vara förestående, vilket bidrog till att Groupe Casinos aktie steg kraftigt i tidig tisdagshandel. Kursen vände sedan nedåt och stängde 3,8 procent högre än måndagens slutkurs. På ett år har Casino förlorat kring en femtedel av börsvärdet. Amazonkursen påverkas mindre av enstaka nyheter.

Liknar Whole Foods

Brittiska dagligvarukedjor är ledande i Europa på e-handel med livsmedel, men näthandeln med mat har även stark ställning i Frankrike. Liksom Whole Foods har Monoprix egen nätbutik, och kedjorna liknar varandra såtillvida att båda riktar sig till köpstarka kundgrupper med en stor andel färskvaror och ekoprodukter av hög kvalitet. Whole Foods sortiment ingår redan i Amazons tjänster Prime och Prime Now i USA.

Brasilien nästa

Rent strategiskt kan samarbetet med Monoprix också innebära att Amazon kan komma att öka närvaron i Latinamerika, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Framför allt bedöms partnerskapet öppna för en rejäl inbrytning på den brasilianska e-handelsmarknaden för dagligvaror, som är den största på kontinenten. Där är Casinos GPA en av de större aktörerna inom livsmedelshandeln, handeln med elektronik och hushållsvaror samt servicehandeln.

I år planerar Amazon via dotterbolaget AWS att öppna datacenter i Sverige. Rykten har gjort gällande att det också ska byggas lager, men de uppgifterna har dementerats av ett kommunägt bolag. Kinesiska konkurrenten Alibaba rapporteras också överväga en etablering i Sverige.

AMAZON I SIFFROR:

Nettoomsättning 2017: 177 miljarder USA-dollar (motsvarande drygt 1 461 miljarder kronor eller nästan 1,5 biljoner).
Kunder: Cirka 310 miljoner globalt.
Marknadsandel e-handel med dagligvaror: I USA cirka 18 procent, vilket motsvarar cirka 2 miljarder dollar och gör Amazon till marknadsledare före Walmart med kring 9 procents andel. Den totala dagligvarumarknaden i USA beräknas till cirka 640 miljarder dollar.
Globalt: Amazon är sjätte största detaljhandelsföretaget i världen, enligt en sammanställning som gjorts av revisionsfirman Deloitte. Walmart är störst enligt listan som bygger på siffror från 2016.

Tabell: Marknadsandelar Frankrike, dagligvaruhandel:

Företagsgrupp

Marknadsandel, procent

E. Leclerc

21

Carrefour

20,5

Intermarché

14,6

Casino

11,4

Auchan

10,7

Système U

10,4

Lidl

5,4

Delhaize

3,4

Aldi

2,4

Övriga

KÄLLA: KANTAR WORLDPANEL

0,2

MONOPRIX, BUTIKSPROFILER:

1. Monoprix:

Antal butiker: 300 i Frankrike, 85 i övriga länder.
Ytor: i snitt 1 800 kvadratmeter säljyta.
Profil/läge: livsmedelsbutiker i stadskärnor
med utbud på cirka 50 000 artiklar. Även kläder, kosmetik och hushållsapparater.


2. monop’

Antal butiker: 86. 
Ytor: i snitt 300 kvadratmeter säljyta.
profil/läge: närbutiker i bostadsområden samt i kontors- och affärskvarter.


3. monop’daily

Antal butiker: 20. 
Ytor: i snitt 75 kvadratmeter säljyta.
profil/läge: servicehandel med snabbmat i städer.

4. monop’beauty

Antal butiker: 6.
Ytor: I snitt 140 kvadratmeter butiksyta.
Profil/läge: skönhet-hälsa i städer.

5. monop’station

Antal butiker: 10.
Ytor: i snitt 60 kvadratmeter säljyta.
Profil/läge: servicehandel i resecentrum.

6. Naturalia

Antal butiker: 90. 
Ytor: i snitt 140 kvadratmeter butiksyta.
Profil/läge: ekobutiker med stort färskvaruutbud och många egna märkesvaror i städer. Även skönhets- och hälsosortiment samt dietmat.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nyhetsbrev

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Arkiv

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

På nytt jobb
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Många klickar hem maten efter semestern

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Ölen kan bli dyrare

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Åtta får Scanstar-pris – se alla vinnande förpackningar

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Sänd till en kollega

0.173