23948sdkhjf

Priser drev ökning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandelns försäljning ökade i februari. Tack vare ökade priser.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,6 procent i februari, enligt Detaljhandelsindex, DHI, från SCB och HUI Research.

Bakom ökningen ligger höjda priser. Mätt i fasta priser minskade försäljningen med 1,1 procent. Sällanköpshandeln ökade med 1,3 procent i löpande priser. Här har prisutvecklingen varit en annan, och ökningen i fasta priser blev hela 3,4 procent.
Totalt ökade detaljhandelns försäljning med 1,9 procent i löpande priser och 1,5 procent i fasta priser.

Läs också: Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder
För årets två första månader har dagligvarorna minskat med 1,1 procent, medan sällanköpshandeln ökat med 3,1 procent och detaljhandeln med 1,3 procent, allt mätt i fasta, kalenderkorrigerade priser.
På grund av en försening i statistikproduktionen har inte HUI Research kunnat analysera utfallet i en kommentar denna månad. Kommentaren för februari kommer istället när siffrorna för mars presenteras den 27 april. Det blir den sista gången DHI presenteras i nuvarande form.

Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 2,6 -1,1 -1,1
Sällanköpsvaror 1,3 3,4 3,4
Total detaljhandel 1,9 1,5 1,5
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-FEBRUARI 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 2,4 -0,6 -1,1
Sällanköpsvaror 3,1 4,1 3,1
Total detaljhandel 2,8 2,1 1,3
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget.
Mer om: DHI | HUI Research | SCB
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

"Varför är O’boy slut?"

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

Nyhetsbrev

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Arkiv

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Tre gånger ljusare

Handlarna tappar tron till jul

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Ica-butik stänger

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Sänd till en kollega

0.253