23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Priser drev ökning

Dagligvaruhandelns försäljning ökade i februari. Tack vare ökade priser.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,6 procent i februari, enligt Detaljhandelsindex, DHI, från SCB och HUI Research.

Bakom ökningen ligger höjda priser. Mätt i fasta priser minskade försäljningen med 1,1 procent. Sällanköpshandeln ökade med 1,3 procent i löpande priser. Här har prisutvecklingen varit en annan, och ökningen i fasta priser blev hela 3,4 procent.

Totalt ökade detaljhandelns försäljning med 1,9 procent i löpande priser och 1,5 procent i fasta priser.

För årets två första månader har dagligvarorna minskat med 1,1 procent, medan sällanköpshandeln ökat med 3,1 procent och detaljhandeln med 1,3 procent, allt mätt i fasta, kalenderkorrigerade priser.

På grund av en försening i statistikproduktionen har inte HUI Research kunnat analysera utfallet i en kommentar denna månad. Kommentaren för februari kommer istället när siffrorna för mars presenteras den 27 april. Det blir den sista gången DHI presenteras i nuvarande form.

Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 2,6 -1,1 -1,1
Sällanköpsvaror 1,3 3,4 3,4
Total detaljhandel 1,9 1,5 1,5
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-FEBRUARI 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 2,4 -0,6 -1,1
Sällanköpsvaror 3,1 4,1 3,1
Total detaljhandel 2,8 2,1 1,3
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141