Mjölkbuden på väg tillbaka

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Hållbart och retro lockar till nya mjölkprenumeranter.

Det började med hipsters i Londons mesta hipsterstadsdel, Shoreditch i London redan 2016. Kombinationen av både hållbart och retro var oemotståndligt och de lokala mjölkbuden fick efter en tynande tillvaro snabbt nya mjölkprenumeranter.

Läs också: Arla planerar ny specialmärkning

Sedan kom David Attenborughs naturprogram som belyste problemet med plasten förra året och mjölkbuden blev nerringda av nya kunder. Alla miljömedvetna britter vill minska plastanvändningen och glasflaskorna har fått en renässans. Mark Woodsman driver Woodman’s Dairy i Rumney i Wales och har ökat sin försäljning med över 30 procent bara på något år.

Första veckan efter tv-programmen hade vi 100 samtal per vecka från nya kunder. Nu har vi minst tio samtal per vecka från nya kunder. Jag har ökat leveranserna från en mjölkrunda till åtta och täcker runt 70 procent av staden, säger han.

Såväl David Attenborogh som den brittiska premiärministerns uttalande om att plasten ska elimineras till 2042 liksom den kommande plastskatten har fått antalet flaskleveranser att öka med totalt 200 miljoner bara under det sista året i Storbritannien och mjölkbuden rustar upp sina gamla mjölkbilar till elbilar för att bli ännu mer miljövänliga.

Mark Woodsman gillar sin bil varken har växellåda eller dörrar vilket gör det lätt att hoppa ur och lyfta mjölk som inte har några växelåda, dörrar eftersom man lätt kan hoppa i och ur, lyfta mjölkbacken för att lämna den på trappen.
Det är fortfarande det enklaste och miljövänligaste sättet att leverera mjölk, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.184