23948sdkhjf

Mjölkbuden på väg tillbaka

Hållbart och retro lockar till nya mjölkprenumeranter.

Det började med hipsters i Londons mesta hipsterstadsdel, Shoreditch i London redan 2016. Kombinationen av både hållbart och retro var oemotståndligt och de lokala mjölkbuden fick efter en tynande tillvaro snabbt nya mjölkprenumeranter.

Sedan kom David Attenborughs naturprogram som belyste problemet med plasten förra året och mjölkbuden blev nerringda av nya kunder. Alla miljömedvetna britter vill minska plastanvändningen och glasflaskorna har fått en renässans. Mark Woodsman driver Woodman’s Dairy i Rumney i Wales och har ökat sin försäljning med över 30 procent bara på något år.

Första veckan efter tv-programmen hade vi 100 samtal per vecka från nya kunder. Nu har vi minst tio samtal per vecka från nya kunder. Jag har ökat leveranserna från en mjölkrunda till åtta och täcker runt 70 procent av staden, säger han.

Såväl David Attenborogh som den brittiska premiärministerns uttalande om att plasten ska elimineras till 2042 liksom den kommande plastskatten har fått antalet flaskleveranser att öka med totalt 200 miljoner bara under det sista året i Storbritannien och mjölkbuden rustar upp sina gamla mjölkbilar till elbilar för att bli ännu mer miljövänliga.

Mark Woodsman gillar sin bil varken har växellåda eller dörrar vilket gör det lätt att hoppa ur och lyfta mjölk som inte har några växelåda, dörrar eftersom man lätt kan hoppa i och ur, lyfta mjölkbacken för att lämna den på trappen.
Det är fortfarande det enklaste och miljövänligaste sättet att leverera mjölk, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069