23948sdkhjf

Fler för mer hållbarhet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Företagen och konsumenterna är överens, visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning.

Hållbarhetsarbetet blir allt viktigare för företagen, både för för att bidra till en hållbar utveckling, stärka varumärket och få en ökad lönsamhet. Det framgår av Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning, där 1770 av medlemsföretagen deltagit.

Läs också: ”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Lite drygt varannan handlare (53 procent) har intensifierat hållbarhetsarbetet under det senaste året, att jämföra med 30 procent för två år sedan och förra årets 44 procent. Dessutom anser 87 procent av de svarande att det finns ett samband mellan satsningar på hållbarhet och ökad lönsamhet.
– Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Bland de konsumenter som tillfrågats om vikten av hållbarhet när de väljer var de ska handla har 1020 svarat. Tre av fyra konsumenter har uppgivit att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Man vill att produkten håller hög kvalitet, inga tillsatser eller farliga ämnen, samt att produkten är hälsosam.

Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta, i handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag, säger Karin Johansson.

Däremot vill kunderna (57 procent) få hjälp att konsumera mer hållbart genom rabatter, något som bara 11 procent av företagen uppger att man använder som styrmedel för att få kunderna att konsumera mer hållbart. Ett annat glapp mellan parterna syns i frågan om satsning på hög kvalitet på produkter, som ger en längre hållbarhet. Det efterfrågas av 44 procent av konsumenterna, medan 62 procent av företagen uppger att det är viktigt för att uppmuntra kunden att konsumera mer hållbart.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173