Fler för mer hållbarhet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Företagen och konsumenterna är överens, visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning.

Hållbarhetsarbetet blir allt viktigare för företagen, både för för att bidra till en hållbar utveckling, stärka varumärket och få en ökad lönsamhet. Det framgår av Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning, där 1770 av medlemsföretagen deltagit.

Läs också: Fint väder ger säljboost

Lite drygt varannan handlare (53 procent) har intensifierat hållbarhetsarbetet under det senaste året, att jämföra med 30 procent för två år sedan och förra årets 44 procent. Dessutom anser 87 procent av de svarande att det finns ett samband mellan satsningar på hållbarhet och ökad lönsamhet.
– Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Bland de konsumenter som tillfrågats om vikten av hållbarhet när de väljer var de ska handla har 1020 svarat. Tre av fyra konsumenter har uppgivit att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Man vill att produkten håller hög kvalitet, inga tillsatser eller farliga ämnen, samt att produkten är hälsosam.

Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta, i handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag, säger Karin Johansson.

Däremot vill kunderna (57 procent) få hjälp att konsumera mer hållbart genom rabatter, något som bara 11 procent av företagen uppger att man använder som styrmedel för att få kunderna att konsumera mer hållbart. Ett annat glapp mellan parterna syns i frågan om satsning på hög kvalitet på produkter, som ger en längre hållbarhet. Det efterfrågas av 44 procent av konsumenterna, medan 62 procent av företagen uppger att det är viktigt för att uppmuntra kunden att konsumera mer hållbart.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Coop Forum Ingelsta stänger

Arkiv

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Kedjan som lockar ungdomar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Extrabutiken i Avesta upphör

Sänd till en kollega

0.234