Fler för mer hållbarhet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Företagen och konsumenterna är överens, visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning.

Hållbarhetsarbetet blir allt viktigare för företagen, både för för att bidra till en hållbar utveckling, stärka varumärket och få en ökad lönsamhet. Det framgår av Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning, där 1770 av medlemsföretagen deltagit.

Läs också: Svensk Handel varnar för ny bluffvåg

Lite drygt varannan handlare (53 procent) har intensifierat hållbarhetsarbetet under det senaste året, att jämföra med 30 procent för två år sedan och förra årets 44 procent. Dessutom anser 87 procent av de svarande att det finns ett samband mellan satsningar på hållbarhet och ökad lönsamhet.
– Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Bland de konsumenter som tillfrågats om vikten av hållbarhet när de väljer var de ska handla har 1020 svarat. Tre av fyra konsumenter har uppgivit att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Man vill att produkten håller hög kvalitet, inga tillsatser eller farliga ämnen, samt att produkten är hälsosam.

Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta, i handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag, säger Karin Johansson.

Däremot vill kunderna (57 procent) få hjälp att konsumera mer hållbart genom rabatter, något som bara 11 procent av företagen uppger att man använder som styrmedel för att få kunderna att konsumera mer hållbart. Ett annat glapp mellan parterna syns i frågan om satsning på hög kvalitet på produkter, som ger en längre hållbarhet. Det efterfrågas av 44 procent av konsumenterna, medan 62 procent av företagen uppger att det är viktigt för att uppmuntra kunden att konsumera mer hållbart.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nyhetsbrev

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Arkiv

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

På nytt jobb
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Många klickar hem maten efter semestern

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Ölen kan bli dyrare

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Åtta får Scanstar-pris – se alla vinnande förpackningar

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Sänd till en kollega

0.282