23948sdkhjf

Fler för mer hållbarhet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Företagen och konsumenterna är överens, visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning.

Hållbarhetsarbetet blir allt viktigare för företagen, både för för att bidra till en hållbar utveckling, stärka varumärket och få en ökad lönsamhet. Det framgår av Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning, där 1770 av medlemsföretagen deltagit.

Läs också: Kontanterna fortsatt ohotade

Lite drygt varannan handlare (53 procent) har intensifierat hållbarhetsarbetet under det senaste året, att jämföra med 30 procent för två år sedan och förra årets 44 procent. Dessutom anser 87 procent av de svarande att det finns ett samband mellan satsningar på hållbarhet och ökad lönsamhet.
– Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Bland de konsumenter som tillfrågats om vikten av hållbarhet när de väljer var de ska handla har 1020 svarat. Tre av fyra konsumenter har uppgivit att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Man vill att produkten håller hög kvalitet, inga tillsatser eller farliga ämnen, samt att produkten är hälsosam.

Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta, i handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag, säger Karin Johansson.

Däremot vill kunderna (57 procent) få hjälp att konsumera mer hållbart genom rabatter, något som bara 11 procent av företagen uppger att man använder som styrmedel för att få kunderna att konsumera mer hållbart. Ett annat glapp mellan parterna syns i frågan om satsning på hög kvalitet på produkter, som ger en längre hållbarhet. Det efterfrågas av 44 procent av konsumenterna, medan 62 procent av företagen uppger att det är viktigt för att uppmuntra kunden att konsumera mer hållbart.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hon är moderator för Retaildagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Arkiv

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146