Plastpåsepant på försök

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Danska lågpriskedjan kedjan testar konceptet.

Nästan ett år efter att Hemköp i Sverige inledde test för pant på plastpåsar ska nu Netto, som första kedja i Danmark testa en liknande lösning, det rapporterar danska tv2.

Läs också: Willys kommer till Söder

Försöket som görs i samarbete med Världsnaturfonden WWF inleds på ön Fyn den 16 april innebär att den som vill köpa en plastkasse får betala 50 danska öre mer än tidigare, men när påsen lämnas tillbaka får kunden tillbaka en hel krona.

– Plastförorening är ett riktigt stort problem i världen idag. Vi på Netto och vi från Dansk Supermarked använder riktigt mycket plast. Vi säljer miljoner av plastpåsar, så därför tycker jag att vi har ett ansvar att prova nya sätt, tillsammans med Världsnaturfonden, för att minska vår påverkan på miljön, säger Michael Løve, Nettos internationella direktör till tv2.

Om försöket är framgångsrikt är tanken att plastpåsepanten ska spridas vidare till de drygt 500 danska Nettobutikerna och de ungefär 800 butikerna i Sverige, Polen och Tyskland.

Netto är dock inte första kedjan i Danmark som velat minska förbrukningen av plastpåsar, förra året valde Lidl att helt sluta använda plastpåsar för att gå över till papper.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.207