23948sdkhjf

Replik: Danskt kött viktigt komplement

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Christer Lundin, talesperson för Landbrug & Fødevarer i Sverige svarar i en debattartikel på kritiken som uppkommit kring City Gross importstrategi.

Med förvåning har jag noterat reaktionerna, från bland annat Elisabet Qvarford, VD Svenskt Kött, om att Citygross valt danskt kött som ett komplement till det svenska utbudet. Att kritisera en matbutikskedja istället för att lyssna på vilket behov den har är ett misstag.

Läs också: Så mycket ökade City Gross med i maj

I den svenska köttdebatten ställs ofta Danmark mot Sverige, som ett argument för att köpa svenskt kött. Det är en märklig ordfejd, som hon olyckligt stämmer in i. Visserligen använder danska grisuppfödare mer antibiotika totalt sett än sina kollegor i Sverige, men i ett internationellt perspektiv ligger förbrukningen på en mycket låg nivå.
Antibiotikaresistens är en ödesfråga och Världshälsoorganisationen har pekat ut några antibiotikasorter som särskilt viktiga för mänsklig hälsa. I Danmark och Sverige, har dessa i praktiken helt försvunnit från djurhållningen. Därför är det märkligt att Elisabet Qvarford medvetet nämner den totala förbrukningen när hon så väl vet att andra importländer ligger på en högre nivå både totalt sett och långt högre när det gäller särskilt viktig antibiotika.

Danmark har satsat mycket på förebyggande rådgivning från veterinärer och ett omfattande hälsostyrningssystem. Dessa åtgärder har inneburit en låg användning av antibiotika samt en bättre djuromsorg. Visserligen har inte Danmark svenska djurskyddsregler, men de ligger långt över EU:s krav.

Arbetet med att förbättra djuromsorgen har ett brett stöd från myndigheter, branschen, detaljhandeln samt djuromsorgsorganisationer i Danmark. Sedan snart ett år tillbaka finns ett djuromsorgsmärke för färskt griskött och som nu även omfattar leverpastej och korv. Genom att välja kött som uppfyller särskilda kriterier till ett något högre pris hjälper danska konsumenter att driva på utvecklingen för en bättre djuromsorg.
Ytterligare ett område hon duckar för är självförsörjningsgraden.

Fakta är att det i Sverige inte finns tillräckligt med grisar, vilket innebär att självförsörjningsgraden endast är 70 %. Därför behöver dagligvaruhandel och grossister importera kött för att ha möjlighet att möta konsumenternas efterfrågan, vilket Citygross är ett exempel på.

Danska leverantörer har nått framgång över hela världen genom att möte de behov som finns i USA, Kina för att bara nämna några marknader. Ett tips till Svenskt Kött är att lyssna på kundernas behov istället för att kritisera en matbutikskedja som inte bara väljer svenskt kött.

Christer Lundin
Talesperson Landbrug & Fødevarer i Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nu stänger Netto för gott

Matöppet efter Coop

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

Nu river Ica för att bygga nytt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.234