23948sdkhjf

Få fart på grönsaksdiskens doldisar

Ge rotfrukterna ett lyft även så här års utan den snygga blasten.

Rotfrukter är klimatsmarta och mycket har hänt inom sortimentet de senaste åren.

För att sälja rotfrukter på vintern och våren gäller det att samexponera de traditionella grönsakerna med nya och moderna. Kunderna behöver inspiration för att veta hur de ska använda dem.

– Nu har vi exempelvis demo på morotssoppa med ingefära och citron och vi har alltid recept tillgängliga bland rotfrukterna. Särskilt de unga vet inte vad de ska laga för mat av rotfrukterna, säger Joakim Metz, frukt- och gröntansvarig Ica Kvantum Lidingö.

Att rotfrukterna har blivit mer färgstarka de senaste åren tror Joakim Metz har betydelse för att man blir nyfiken och gärna köper mer. Morötter finns i många fina färger, gulbetor är lätta att använda och polkabetor kan man göra fantastisk carpaccio av.

Rotfrukterna är svenskodlade allihop vilket kan jämföras med tomaterna som så här års domineras av spanska.

– Våra svenska grönsaker kommer från olika delar av landet men Gotland i sig är ett starkt varumärke. Det är också så nära Stockholm att det räknas som lokalodlat. Genom vår grönsaksleverantör Allfrukt har vi fått kontakt direkt med gotländska odlare och vi kör prisaktivitet, odlarbesök och demo i butiken på samma gång. Detta berättar vi om på facebook och i mejl till våra guldkunder.

– Jag har tryckt på för att få mer odlarkontakter, det ligger också i vår långsiktiga plan att handla mycket närproducerat för att vara klimatsmarta.

–Vi har också påbörjat ett samarbete med en lokal ekologisk odlare i Östergötland. Så fort de kommit i gång med årets produktion fungerar det så att vi beställer grönsaker en dag och de skördar och levererar dagen därpå till oss. De börjar i maj med den färska knipplöken och till hösten är också rotfrukterna i gång på samma sätt. Men detta är ett exklusivt sortiment, i basen har vi vårt vanliga grönsakssortiment.
Till Ica Kvantum Lidingö kommer många nyfikna och matintresserade kunder som gärna vill förnya sig med nya råvaror och rätter, säger Joakim Metz.

10 tips för ökad rotfruktsförsäljning

  • Ordna en rejäl exponeringsyta.
  • Frukt & Grönt är butikens hjärta – här måste det vara fräscht och väl påfyllt.
  • Bjud på morotssoppa, palsternackssallad och andra rätter.
  • Sätt upp lätta och tydliga recept intill produkterna som är lätta att fota av för kunden.
  • Samexponera med chili, ingefära, citron och lime – alla fantastiska smaksättare till rotfrukter.
  • Påsar med morot och palsternacka kan tillfälligt exponeras nära köttdisken med recept på grytor.
  • Var aktiv på instagram och facebook.
  • Sätt upp skyltar med odlarens instagramkonto om möjligt så att kunden själv kan inspireras med odlarbilder.
  • Hitta webbsidor du enkelt kan dela information från, t ex säsongensbästa.se
  • Skapa en ”minskamatsvinnet”-hörna där rotfrukter som börjar bli lite svaga i kvalitet kan säljas till rabatterade priser. 
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078