23948sdkhjf

Vasa bryggeri tar tillbaka klassiker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tidigare Trocadero-producenten plockar fram varumärke med anor från tidigt 1900-tal.

I samband med att Spendrups helt tog över rättigheterna för läskedrycken Trocadero innebar det att de andra sju bryggerierna som fram tills nu producerat drycken fick se sig om efter nya alternativ.

För en av licenstillverkarna, Vasa bryggeri, betydde Spendrups köp av märket ett tapp i produktionen – man hade tillverkat produkten sedan 1999 och producerade omkring 1,2 miljoner liter om året.

Nu plockar man istället fram ett ess ur rockärmen i form av dryckesmärket Pomril Special – som precis som Trocadero har smaken äpple/apelsin. Drycken lanserades för första gången 1906, och beskrivs som en föregångare till andra läskedrycker med "Pom" i namnet. Vasa bryggeri har ägt varumärket sedan 1999 och tillverkade drycken under perioden 1999-2003.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

Skillnaden från den tidigare produktionen är man i dag lägger till "Special", vilket syftar på kombinationen av just äpple och apelsin.

Läs också: Spendrups utser ny marknadsdirektör

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden av läsk inom smakinriktningen äpple/apelsin, och det är en smakkombination vi tidigare hållit med i sortimentet. Många konsumenter hör dagligen av sig till oss med värdefull feedback och önskemål, och denna återlansering grundar sig i alla de önskemål vi fått in som föreslagit att vi borde erbjuda en produkt med smak av äpple/apelsin, säger Niclas Nilsson, vd för Vasa bryggeri, i ett pressmeddelande.

Läskedrycken, som enligt bryggeriet släpps i de flesta stora butikskedjorna inom dagligvaruhandeln och servicehandeln nästa vecka, kommer samtidigt i en sockerfri variant. Bägge versioner tillverkas dessutom i tre olika storlekar, från 33 cl till 1,5 liter.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157