Vasa bryggeri tar tillbaka klassiker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tidigare Trocadero-producenten plockar fram varumärke med anor från tidigt 1900-tal.

I samband med att Spendrups helt tog över rättigheterna för läskedrycken Trocadero innebar det att de andra sju bryggerierna som fram tills nu producerat drycken fick se sig om efter nya alternativ.

För en av licenstillverkarna, Vasa bryggeri, betydde Spendrups köp av märket ett tapp i produktionen – man hade tillverkat produkten sedan 1999 och producerade omkring 1,2 miljoner liter om året.

Nu plockar man istället fram ett ess ur rockärmen i form av dryckesmärket Pomril Special – som precis som Trocadero har smaken äpple/apelsin. Drycken lanserades för första gången 1906, och beskrivs som en föregångare till andra läskedrycker med "Pom" i namnet. Vasa bryggeri har ägt varumärket sedan 1999 och tillverkade drycken under perioden 1999-2003.

Läs också: Läskförsäljningen sjönk som en sten

Skillnaden från den tidigare produktionen är man i dag lägger till "Special", vilket syftar på kombinationen av just äpple och apelsin.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden av läsk inom smakinriktningen äpple/apelsin, och det är en smakkombination vi tidigare hållit med i sortimentet. Många konsumenter hör dagligen av sig till oss med värdefull feedback och önskemål, och denna återlansering grundar sig i alla de önskemål vi fått in som föreslagit att vi borde erbjuda en produkt med smak av äpple/apelsin, säger Niclas Nilsson, vd för Vasa bryggeri, i ett pressmeddelande.

Läskedrycken, som enligt bryggeriet släpps i de flesta stora butikskedjorna inom dagligvaruhandeln och servicehandeln nästa vecka, kommer samtidigt i en sockerfri variant. Bägge versioner tillverkas dessutom i tre olika storlekar, från 33 cl till 1,5 liter.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Lakritskedjan expanderar

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

De har Sveriges nöjdaste kunder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.188