Vasa bryggeri tar tillbaka klassiker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tidigare Trocadero-producenten plockar fram varumärke med anor från tidigt 1900-tal.

I samband med att Spendrups helt tog över rättigheterna för läskedrycken Trocadero innebar det att de andra sju bryggerierna som fram tills nu producerat drycken fick se sig om efter nya alternativ.

För en av licenstillverkarna, Vasa bryggeri, betydde Spendrups köp av märket ett tapp i produktionen – man hade tillverkat produkten sedan 1999 och producerade omkring 1,2 miljoner liter om året.

Nu plockar man istället fram ett ess ur rockärmen i form av dryckesmärket Pomril Special – som precis som Trocadero har smaken äpple/apelsin. Drycken lanserades för första gången 1906, och beskrivs som en föregångare till andra läskedrycker med "Pom" i namnet. Vasa bryggeri har ägt varumärket sedan 1999 och tillverkade drycken under perioden 1999-2003.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

Skillnaden från den tidigare produktionen är man i dag lägger till "Special", vilket syftar på kombinationen av just äpple och apelsin.

Läs också: De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden av läsk inom smakinriktningen äpple/apelsin, och det är en smakkombination vi tidigare hållit med i sortimentet. Många konsumenter hör dagligen av sig till oss med värdefull feedback och önskemål, och denna återlansering grundar sig i alla de önskemål vi fått in som föreslagit att vi borde erbjuda en produkt med smak av äpple/apelsin, säger Niclas Nilsson, vd för Vasa bryggeri, i ett pressmeddelande.

Läskedrycken, som enligt bryggeriet släpps i de flesta stora butikskedjorna inom dagligvaruhandeln och servicehandeln nästa vecka, kommer samtidigt i en sockerfri variant. Bägge versioner tillverkas dessutom i tre olika storlekar, från 33 cl till 1,5 liter.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.203