23948sdkhjf

Vasa bryggeri tar tillbaka klassiker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tidigare Trocadero-producenten plockar fram varumärke med anor från tidigt 1900-tal.

I samband med att Spendrups helt tog över rättigheterna för läskedrycken Trocadero innebar det att de andra sju bryggerierna som fram tills nu producerat drycken fick se sig om efter nya alternativ.

För en av licenstillverkarna, Vasa bryggeri, betydde Spendrups köp av märket ett tapp i produktionen – man hade tillverkat produkten sedan 1999 och producerade omkring 1,2 miljoner liter om året.

Nu plockar man istället fram ett ess ur rockärmen i form av dryckesmärket Pomril Special – som precis som Trocadero har smaken äpple/apelsin. Drycken lanserades för första gången 1906, och beskrivs som en föregångare till andra läskedrycker med "Pom" i namnet. Vasa bryggeri har ägt varumärket sedan 1999 och tillverkade drycken under perioden 1999-2003.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

Skillnaden från den tidigare produktionen är man i dag lägger till "Special", vilket syftar på kombinationen av just äpple och apelsin.

Läs också: Spendrups utser ny marknadsdirektör

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden av läsk inom smakinriktningen äpple/apelsin, och det är en smakkombination vi tidigare hållit med i sortimentet. Många konsumenter hör dagligen av sig till oss med värdefull feedback och önskemål, och denna återlansering grundar sig i alla de önskemål vi fått in som föreslagit att vi borde erbjuda en produkt med smak av äpple/apelsin, säger Niclas Nilsson, vd för Vasa bryggeri, i ett pressmeddelande.

Läskedrycken, som enligt bryggeriet släpps i de flesta stora butikskedjorna inom dagligvaruhandeln och servicehandeln nästa vecka, kommer samtidigt i en sockerfri variant. Bägge versioner tillverkas dessutom i tre olika storlekar, från 33 cl till 1,5 liter.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Rootfruit flaggar för förlust

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt förlust för Simris Alg

Arkiv

Nypremiär för Luleåbutik

Årets julklapp återvunnen

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Lidl tar över egna brödavdelningar

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Ett steg närmare ny Svedalabutik

City Gross firade sitt första kvartssekel

Nytt varumärke för Bergendahls

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Sänd till en kollega

0.183